Racing

Svenskt Sportvagnsmeeting – en varm klassiker

Det varma sommarvädret håller i sig, även årets tredje deltävling i Sportvagnsmästerskapet blev en varm historia. Drygt 200 bilar hade samlats för att köra årets Sportvagnsmeeting på Ring Knutstorp.

Verktygsboden Modsport

Verktygsboden Modsport har sedan begynnelsen delats upp i tre underklasser efter vikteffekt. I klass 1 kör de snabbaste bilarna, men förarna trotsade fysikens lagar på Ring Knutstorp, för det var inte de bilarna som var snabbast i teorin som vann! Niklas Mårtensson kör i klass 2, men detta hindrade honom inte från att ta totalsegern i första heatet före Bo Johansson, Leif Andersson och Fredrik Olsson! Bästa klass-1 bil var Per Gustavsson på femte plats. I klass 3 vann Erland Berggren före Kent Heijel och Fredrik Åkerman. Ginetta G20 Cup körs ihop med Modsport i år och det var en handfull Ginettor med, men alla kör inte i G20-cupen. Det hänger bl a på däcksvalet. I Modsport kör man med slicks medan man i G20-cupen kör med R-däck. Gustav Larsson vann G20 Cup före Joakim Strid och Anders Björnsson. Strid sinkades av att han fick 30 sekunders straff för tjuvstart. Bo Johansson vann andra racet före Mårtensson och Andersson (klass 2). Joakim Unnebäck vann klass 1 före Gustavsson. Berggren vann klass 3 före Heijel och Åkerman. Larsson vann G20 Cup före Björnsson (Strid bröt).

Oskar Jakobsson tog sin första seger i Roadsport C. Foto: Bengt-Åce Gustavsson, Racefoto.se.

Roadsport

Roadsport C har på senare år översvämmats av Mazda Miator, som även kör en egen cup. Årets SSM ingick dock inte i MX-5-cupen, men trots detta mönstrade de det största startfältet i tävlingen med 22 bilar på griden. Andreas Jähnke vann första heatet i en Lotus Elise S2 före Miataförarna Oskar Jakobsson och Petter Sångberg. I Roadsport C vänder man på de sex bästa inför andra racet, vilket alltid skapar lite extra nerv till racet. Ordningen har dock en förmåga att återställa sig… I slutänden var det unge Jakobsson som tog sin första seger någonsin i Roadsport före Jähnke och Sångberg!

I Roadsport A tog Dag Löfqvist ledningen från start och hade sedan Magnus Mårtenson bakom sig ända till målet. Jerker Flink kom trea i sin mäktiga Porsche 928. Jonas Jonsson vann B före Ulf Andersson och Andreas Jähnke, som dubblade. Andra racet fick samma utveckling med Löfqvist som vinnare igen före Mårtenson, men Anders Edlund lyckades ta sig förbi Flink och ta tredjeplatsen. I B vann Jonsson före Andersson och Jonas Gräf.

Dag Löfqvist tog en dubbelseger i Roadsport A. Foto: Bengt-Åce Gustavsson, Racefoto.se.

RS & Clubman

RS & Clubman körde som vanligt tillsammans. RS-bilarna skall vara snabbare än Clubman, men det brydde sig inte Mattias Andersson om! Han vann heatet totalt i sin Clubman före RS-förarna Mats Hildingsson, Peter Johansson och Karl-Johan Bergman. Peter Öfverman kom tvåa i Clubman före Magnus Andersson. I andra racet var det RS-föraren Hildingsson som var först över mållinjen (Mattias Andersson bröt). Berggren kom tvåa i RS före Anders Dahg. Magnus Andersson var tvåa över linjen och först i Clubman före Öfverman och Hasse Tullsten.

Nu har drygt halva säsongen gått och så här ser det ut i tabellen: Magnus Mårtenson leder Roadsport A, Jonas Jonsson leder B och Christoffer Waern C. Per Gustavsson leder Verktygsboden Modsport I, Niklas Mårtensson leder II och Kent Heijel leder III. Hasse Tullsten leder Clubman och Peter Johansson leder RS. Heijel har mest poäng totalt av alla.

Mats Hildingsson tog en dubbelseger i RS. Foto: Bengt-Åce Gustavsson, Racefoto.se.
Mattias Andersson vann första heatet i Clubman. Foto: Bengt-Åce Gustavsson, Racefoto.se.

Nästa race är Kanonloppet i Karlskoga tillsammans med STCC i mitten av augusti.