Racing

Sundahl, Lindland och Öhman på Porsche-pallen i Tyskland

Inte helt oväntat var det Lukas Sundahl som med en 14:e plats totalt vann det första av helgens båda race i Porsche Carrera Cup Scandinavia på Nürburgring.
Roar Lindland blev tvåa och Magnus Öhman trea. Oscar Palm, mästerskapstvåa inför helgen i Tyskland, klättrade till andra plats i racet när han blev påkörd och tvingades bryta.

Efter ett starkt kval inledde Lukas Sundahl racet från 17:e plats.
– Jag var lite försiktig i början, tappade några placeringar på det första varvet, men sedan åkte jag med i tyskarnas tempo och i takt med att de gjorde bort sig lite avancerade jag i fältet. Jag försökte göra mitt race och gav mig inte in i några onödiga dueller. Jag tyckte dessutom att jag skymtade Oscar Palms bil vid sidan av banan och då förstod jag att han skulle tappa på mig i mästerskapstabellen, summerade Sundahl sin insats.

Lindland avancerade
Roar Lindland startade två led bakom Sundahl och han gjorde ett försök att ta in på smålänningen direkt.
– Jag var faktiskt i ledning i kurva fem, men jag fick gå på utsidan och kunde inte behålla den. Sedan kom det tyska bilar emellan och Sundahl fick en allt för stor lucka, berättar norrmannen, som även fick släppa såväl Oscar Palm som Pontus Fredricsson förbi sig i inledningen på det 19 varv långa racet.
I mål var Lindland ändå tvåa – och dessutom ny tvåa bakom Sundahl i mästerskapet.
– En bra dag, även om det inte var helt perfekt. Både kvalet och racet var 99 procent.

Äntligen pallen igen
Hundra procent nöjd var däremot Magnus Öhman. Pallplatsen var hans första sedan 2014.
– Den kom i min premiärtävling i Porsche Carrera Cup och jag minns att jag tänkte att det här verkar inte vara så svårt, säger han och skrattar gott.
Sedan dess har Öhman kämpat i många race för att på nytt få kliva upp på pallen. Han kunde inte ha valt ett bättre tillfälle.
– Nej, att få göra det här på Nürburgring var speciellt. Jag hade ett relativt problemfritt race och med tanke på att vi var 44 bilar på banan hände det mindre än vad jag från början kanske hade väntat mig.

Bästa någonsin för Feet
Strax bakom Öhman rullade Mats ”Snickar-Matte” Karlsson in på en stark fjärdeplats och närmast efter sig hade han Steffen-Andre Feet som noterades för sin bästa placering under sin debutsäsong i mästerskapet. Norrmannen, som bland annat gjort sig känd för att avancera mycket i heaten, klättrade även på Nürburgring.
– Det har gått bra i racen och gjorde det här också. Jag missade visserligen lite i starten, men sedan gick det bättre och jag plockade flera placeringar och är jättenöjd med min insats, sa Oslogutten.

Marklund stabil i Approved Cup
Årsbästa blev det även för sjätteplacerade Anton Marklund som därmed tog sin andra seger i Porsche Approved Cup för säsongen. Han vann klassen före Ole-Willian Nærsnes och Hugo Andersson.
– Jag åkte på ganska hårt i början, men sedan gick däcken varma och jag fick slå av på takten. Hugo närmade sig bakifrån, men så snurrade han och efter det fick jag en rejäl lucka och kunde ge upp däcksparandet, berättar en nöjd Marklund.

Dystert för Palm och Fredricsson
Lika glada efter målgång var inte Oscar Palm och Pontus Fredricsson. Båda tvingades bryta efter en situation som båda var inblandade i.
Oscar Palm misslyckades i kvalet, men från åttonde plats bland de skandinaviska förarna avancerade han snabbt uppåt i fältet.
– Jag fick en bra start och ett bra första varv. Körningen funkade fint, jag körde upp mig flera placeringar, avancerade till andra plats i vårt mästerskap och var bara några bilar bakom Sundahl, berättar Palm.
Sedan hände det som inte fick hända. En bil framför Palm snurrade, kom tillbaka ut på banan och kollisionen var ett faktum.
Det var ingen jättefart, men smällen tog illa strax framför vänster bakhjul på Palms Porsche 911 GT3 Cup (991 I).
– Omfattningen av skadorna vet jag inte just nu. Vi får avvakta, säger en dämpad Palm, som på grund av nollpoängaren tappade på täten i mästerskapstabellen.
– Vad ska man göra…
Bakom Palm kom tredjeplacerade Pontus Fredricsson. Han hade ingen möjlighet att undvika en kollision.
– Jag körde rakt in i Oscar och förstörde kylarna på in bil. Tempen gick upp och det vara bara avbryta. Synd för det kändes riktigt bra, jag hade bra pace, säger Fredricsson.