Andra STCC-titeln efter mästerlig uppvisning av Kristoffersson

Det behövs ingen diskussion. STCC-mästaren 2018 heter Johan Kristoffersson! Med en formidabel uppkörning i finalhelgens första race på Mantorp Park kopplade Volkswagen Dealer Team BAUHAUS-föraren greppet om guldet. Med nerverna under kontroll säkrade han sedan sin andra STCC-titel i säsongens sista race.

  • Vi kom till finalen i underläge, men lyckades vända på det. Jag fick faktiskt lite feeling av Solvalla 2012, säger mästare Kristoffersson.
    Då var det Rickard Rydell som fick ge upp titeln till värmlänningen. Den här gången var det Robert Dahlgren som fick se sitt försprång gå upp i rök. Den andra hela STCC-säsongen för Johan Kristoffersson slutade med ett andra guld.

Trots ett dåligt kval, och därmed bara startruta sju i första racet, lyckades Kristoffersson köra upp sig till en övertygande seger.

  • Jag chansade med att bromsa sent många gånger och det var vad som krävdes för att göra omkörningarna.
    Flera gånger var det precis på gränsen för vad som är möjligt att genomföra på en racerbana, men alltid med marginalerna på rätt sida. En mästerlig och iskall uppvisning.
  • Så klart är det förenat med risk att vara så aggressiv, men det kommer med erfarenheten att veta var gränsen går, säger Kristoffersson, som utnyttjade kapaciteten i sin Golf GTI TCR till fullo.

Volkswagen Dealer Team BAUHAUS-gänget har legat på den gränsen många gånger den här säsongen.

  • Det känns ju konstigt att vara regerande världsmästare i rallycross, komma till ett svenskt mästerskap och känna att man är i underläge, men vi har faktiskt inte haft farten jämfört med de bästa. Vi har fått gripa alla halmstrån vi kunnat. Jag måste verkligen tacka teamet för arbetsinsatsen och dessutom har det krävts att jag har presterat 100 procent och inte 99.

Johan Kristoffersson behöver inte vara blygsam när det gäller den egna förarinsatsen.

  • Otroligt! När det som bäst behövs är han som allra vassast, säger Tommy Kristoffersson berömmande om sin superstjärna.
    Men framgången är förstås inte en enmansshow. Det framhåller teamchefen med stolthet och skärpa.
  • Det är ett privilegium att få uppleva det här och få vara chef över ett sånt gäng. Det finns ingen som kastar in handduken i förväg. I storm och regn låg våra mekaniker och bytte växellåda i natt, berättar Kristoffersson.

Just växellådan var det som fällde titeljagande Robert Dahlgren. Med tre poäng att hämta in fick PWR-föraren ge upp i säsongens sista race. Johan Kristoffersson kunde därmed defilera hem totalsegern med en avslutande femteplats. Den betydde tio poäng och totalt 195, tretton fler än tvåan Robert Dahlgren, en segermarginal som kan öka om domen mot PWR-teamets avgassystem skulle ändras i nästa instans.

  • Det är supergôtt att allt är klart redan nu och att det inte behövs något snack om det beslutet, tycker Tommy Kristoffersson.

Bakom Kristoffersson och Dahlgren slutade Daniel Haglöf totaltrea före Lestrup Racing Teams Andreas Wernersson. VW-föraren Wernersson gjorde en stark avslutning med en andra- och en fjärdeplats, men var inte helt nöjd ändå.

  • Just nu lite besviken att jag inte klarade tredjeplatsen direkt utan måste vänta på att det ska avgöras av ett domslut senare. Men senare i vinter kommer jag nog att känna mig ganska nöjd. Vi är ett litet team och har närmat oss de största.

Wernersson bidrog också till märkeskollegan Kristofferssons framgång genom att ta sig förbi Robert Dahlgren i slutet av första racet.

  • Det var en stark Volkswagen-insats totalt sett. Vi höll ihop bra den här helgen, kommenterar Tommy Kristoffersson.
STCC Mantorp Park 2018-09-22 Johan Kristoffersson Foto Tony Welam