Racing

Linus Lundqvist tillbaka på guldbanan

På vägen mot fjolårets titeltriumf i brittiska Formel 3 var det ironiskt nog inte i England, utan vid den enda icke-brittiska deltävlingen, som Linus Lundqvist nådde sin absolut största framgång. En eftertrycklig dubbelseger på belgiska Spa-Francorchamps gav Lundqvist en ointaglig ledning i förarmästerskapet; och i helgen är Tyresö-sonen tillbaka på den klassiska F1-banan för deltävling fyra av Euroformula Open.

Foto: Linus Lundqvist Racing. 

–  Spa var en helt fantastisk upplevelse för mig förra året, säger Linus Lundqvist. Det var en nyckelhelg i fighten om mästerskapet och vi hade otroligt bra fart från första till sista metern. Sådana minnen skadar aldrig, och även om det inte är någon garanti för att vi ska lyckas lika bra den här gången så bidrar det i alla fall till en väldigt positiv känsla.

Lundqvist går in i helgens tävlingar som sexa i Euroformula Open-tabellen, alltjämt på jakt efter sin första fullträff för säsongen. Vid den senaste racehelgen på Hockenheim för två veckor sedan var det Lundqvist som långa stunder satte tempot under den fria träningen, men i kval- och racetrim visade sig sedan det meriterade Motopark-teamets fyra bilar bli för svåra att rå på.

Lundqvist hyser dock färska förhoppningar om att Spa-Francorchamps ska kunna markera en viktig vändpunkt för honom själv och hans team Double R Racing.

–  Vi har haft bra fart i olika skeden av de första tre tävlingshelgerna, men aldrig lyckats sätta ihop det vid ett och samma tillfälle, fortsätter Lundqvist. På Paul Ricard var vi snabbast på banan i racen men för långsamma i kvalet, i Pau var jag emot muren ett par gånger för mycket, och i Hockenheim såg det bra ut på träningen men inte i loppen. Jag känner att vi har potentialen att göra bättre ifrån oss än vi gjort så här långt och jag tror också att Spa skulle kunna vara en plats som verkligen passar oss. Vi kommer att ge allt och sedan får vi se hur långt det räcker.

Spa-Francorchamps, belägen i de belgiska ardennerskogarna, är den längsta banan på kalendern (7.004 km). Detta innebär att förarna hinner med färre varv än vanligt under de viktiga tidskvalen, som avgör startuppställningen till helgens två race, och att marginalen för misstag därmed också blir ännu mindre.

Tävlingsschemat för helgen speglar det sedvanliga, med fri träning på fredag följt av två uppsättningar kval och race – ett vardera på lördag respektive söndag.