Racing

Rosenqvist upp i rookietopp i IndyCar

Felix Rosenqvist slog sig fram från 18:e till sjätte plats i söndagens IndyCar-race på Road America, där han korsade mållinjen som bäste nykomling och samtidigt övertog täten i mästerskapets interna rookiesammandrag.

Foto: IndyCar & CGR Media.

Rosenqvist missade avancemang i lördagens tidskval med snöpliga fem hundradelar runt den 6.5 km långa banan i Wisconsin, men utkrävde ordentlig revansch i söndagens race där han liksom Chip Ganassi Racing-kollegan Scott Dixon klättrade effektivt genom fältet.

Rosenqvist kombinerade en alternativ strategi – där han startade på däckleverantören Firestones hårdare gummiblandning – med genomgående bra fart och en rad bestämda omkörningar för att avancera hela 12 placeringar från 18:e ruta; dagens största positionsförbättring i förhållande till utgångsläget på gridden.

Smålänningen säkrade sin slutliga sjätteplats via en vågad omkörning på yttern om Colton Herta (som startat från pole position) på det allra sista av loppets 55 varv – en omkörning som innebar att Rosenqvist också blev tävlingens bäst placerade rookie.

Alexander Rossi tog hem segern på Road America, följd av Penske-duon Will Power och Josef Newgarden. Graham Rahal slutade fyra och de båda Ganassi-bilarna med Dixon och Rosenqvist på femte respektive sjätte plats.

Helgens resultat innebär att Felix Rosenqvist nu tar sig tillbaka in i topp tio i den sammanlagda IndyCar-tabellen. Han övertar också ledningen i rookiesammandraget där han närmast jagas av amerikanen Santino Ferrucci.

− Teamet såg till att vi genomförde det här loppet strategiskt perfekt, så stort tack till dem, säger Felix Rosenqvist. Det var inte en enda gulflaggsperiod eller säkerhetsbil idag, så att vi lyckades ta oss från P18 till P6 säger en hel del om insatsen. Vi tvingades slåss för varje position ute på banan och vi hade väldigt bra fart.

Rosenqvist var särskilt nöjd med det faktum att en av huvudingredienserna i söndagens framgångsrecept var densamma som tidigare under säsongen istället satt käppar i hjulen vid ett flertal tillfällen.

− En av nycklarna var helt klart att vi tog hand om däcken på ett effektivt sätt – framför allt på den röda (mjuka) gummiblandningen, fortsätter Rosenqvist. Vi såg till att komma ut i fri luft under den stinten och kunde hålla ett högt tempo under lång tid. Just det har varit lite av vår akilleshäl tidigare, så det var extra positivt. Vi har tagit ett klart steg framåt på det området. Teamet gjorde ett fantastiskt jobb idag och det var skönt att äntligen få göra ett normalt, problemfritt lopp igen.