Från Kina till Nürnberg – DTM-klassiker i stan nästa för Joel Eriksson

För några dagar sedan var han i Shanghai och gästspelade i det kinesiska GT-mästerskapet. I helgen är han tillbaka i Europa och sin ordinarie miljö i DTM. Joel Eriksson är redo att återuppta kampen bakom ratten i sin BMW M4 – och den här gången flyttar den tyska touring car-underhållningen rakt in i stan.

Säsongens fjärde DTM-deltävling tar mästerskapet till centrala Nürnberg och klassiska Norisring, kalenderns enda stadsbana. Joel Eriksson har tävlat på den barriärkantade, blott 2.3 km korta slingan tre gånger tidigare i karriären: 2016 och 2017 i Formel 3, samt i fjol under debutsäsongen i DTM.

Vid det sistnämnda tillfället fick den 21-årige skåningen med sig ett topp tio-resultat från besöket vid den vackra Dutzendteich-sjön, och siktet är förstås inte lägre ställt i år.

–  Jag ser verkligen fram emot att komma tillbaka till Norisring, säger Joel Eriksson. Jag älskar stadsrace och den känsla som bara det kan ge. Norisring är utan tvekan en av de absoluta höjdpunkterna på DTM-kalendern och dessutom BMW:s hemmarace bara 15 mil från München. Det kommer vara massor av fans på läktarna och en fantastisk atmosfär. Vi hade bra fart där redan förra året och jag vill tro att jag har ännu bättre chanser nu med lite mer erfarenhet.

Senast Eriksson tävlade på en stadsbana var vid Formel 3-VM i Macau i slutet av förra året. Den gången fanns han hela tiden med i diskussionen om slutsegern på vad som betraktas som världens kanske mest oförlåtande racerbana, och knep till slut silvret bakom engelsmannen Dan Ticktum (som till skillnad från inhoppande Eriksson tävlat kontinuerligt i Formel 3 under 2018).

Den knixiga banan i Macau skiljer sig emellertid markant från den utmaning som väntar i Nürnberg, där Norisring istället bjuder på breda, paradliknande gator, två långa rakor och bara fyra kurvor: en hårnål i vardera ände, sammanlänkade av det snabba Schöller-esset.

–  Stadsbanor är unika och det finns nästan aldrig något utrymme för misstag, konstaterar Eriksson. Man måste hela tiden försöka förutse hur banan och greppet utvecklas under helgen och flytta sina gränser efter det. Det är svårt, en stor utmaning, men fantastiskt kul. Man växer som förare. I DTM är det dessutom alltid så otroligt jämnt, särskilt på Norisring som är så kort och ”simpel”. Jag förväntar mig att vi kommer snacka tusendelar den här helgen, men jag är redo att ta den fighten.

Joel Eriksson går in i helgens tävlingar som nia totalt i DTM-sammandraget, med en andraplats på belgiska Zolder som bästa resultat så här långt under 2019.

Pin It on Pinterest