Racing

Jimmy Eriksson avslutar med efterlängtad pallplats

Jimmy Eriksson tog tillvara på den sista chansen och körde hem en efterlängtad första pallplats i ADAC GT Masters vid helgens säsongsfinal på Sachsenring i östra Tyskland.  

Foto: ADAC

Eriksson och Zakspeed-kollegan Daniel Keilwitz (GER) avrundade säsongen i Tysklands största GT-mästerskap med besked genom att sluta tvåa i söndagens finalrace, där Eriksson tog över som trea efter det obligatoriska förarbytet och sedan satte en kritisk omkörning på yttern om Audi-föraren Max Hofer – en manöver som alltså säkrade andraplatsen.

– Det här är så otroligt skönt, säger Jimmy Eriksson. Målet den här helgen var att äntligen få ta oss upp på pallen, och det var inte en dag för tidigt. Det är alltid extra värdefullt att avsluta en säsong på det här sättet. Det underlättar mycket inför vintern. Jag är glad att vi höll ihop det och att omkörningen på Audin satt när den verkligen behövdes. Min första pallplats i ADAC GT Masters – den har vi jobbat hårt för!

Pallplatsen är alltså Jimmy Erikssons första i ADAC GT Masters, där skåningen debuterade under 2018 bakom ratten i en Lamborghini Huracán. Han kör den här säsongen en Mercedes-AMG GT3 för det anrika Zakspeed-stallet.

Faktum är att det mycket väl hade kunnat bli en dubbelpall för Eriksson/Keilwitz under finalhelgen (som liksom samtliga övriga deltävlingar omfattade två stycken race). I det första loppet på lördagen var man nämligen också uppe på andra plats när mer än halva distansen var avverkad, bara för att se jakten på en potentiell seger raseras av ett snöpligt drive-through-straff – utdelat för att man underskridit minimitiden i depån med ynka 0.2 sekunder i samband med förarbytet.

Keilwitz (som rattade bilen under den avslutande stinten i Race 1) tvingades därmed till en extra runda i låg fart genom depån, men ekipaget kunde trots bestraffningen ta målflagg som stark fyra; bara sekunden från pallen i det 27 bilar stora fältet.

Foto: ADAC

– Vi har haft riktigt bra fart hela den här helgen och hade definitivt varit sämst tvåa även i Race 1 om vi inte strulat till det i depån, fortsätter Jimmy Eriksson. Det var vårt eget misstag som team, och även om vi bara var 0.2 sekunder för tidiga ut ur depån är det tillräckligt. Regler är regler, men det är klart att det var frustrerande. Som tur var fick vi snabb revansch i Race 2, så det gör det lite lättare att smälta.

Eriksson har under året varit konstanten i Zakspeeds bil #21. Vid sin sida har han under säsongen haft tre olika förare: Keilwitz, Jeroen Bleekemolen (NED) och Lucas Auer (AUT). Eriksson slutar på 11:e plats i ADAC GT Masters-tabellen, som den bäst placerade Zakspeed-föraren även inräknat teamets andra bil med startnummer 20 (körd av österrikaren Mick Wishöfer och holländaren Kelvin Snoeks).

Båda Zakspeed-bilarna fick en motig start på säsongen, men har sedan successivt jobbat sig uppåt i mästerskapet och mot slutet levererat en serie riktigt starka resultat – särskilt genom bil #21 med Eriksson/Keilwitz.

Framstegen tydliggörs av det faktum att Jimmy Eriksson efter två fruktlösa premiärrace därefter inte har missat poäng en enda gång i de efterföljande 12 loppen. Resultatsviten i de avslutande två deltävlingarna lyder fyra, nia, fyra, tvåa.

– Det har varit blandade känslor den här säsongen, men kurvan har pekat stadigt uppåt den senaste tiden och det här var vår allra bästa helg, avslutar Jimmy Eriksson. Jag vill passa på att tacka teamet för att vi kunnat göra den här vändningen. Vi har verkligen borrat ner skallen och jobbat på, och sakta men säkert förbättrat oss. Vi är på en helt annan nivå idag än vi var i början av året, och det tycker jag att vi alla ska vara stolta över. Det har varit riktigt motiverande att få bygga upp det här under den andra halvan av säsongen!

2019 års ADAC GT Masters-titel går till Audi-duon Kelvin van der Linde (RSA)/Patric Niederhauser (CHE).

Jimmy Eriksson har i nuläget ingenting klart för säsongen 2020. Besked om framtiden kommer att ges vid ett senare tillfälle.

Foto: ADAC