Arkitektritad satsning på V8 Thunder Cars

Sebastian Arenram från Åkersberga är redo för V8 Thunder Cars. I år har den 36-årige arkitekten kört GT4 i en Ginetta, nästa år sitter han bakom ratten i en Chevrolet Camaro.

Att valet föll på Sveriges tyngsta racingserie när Sebastian satt vid ritbordet och skissade på sina framtidsplaner, det förklarar han så här:

– Jag funderade på vad jag skulle göra nästa år, fortsätta med GT4, köra STCC eller titta utomlands, men valet föll på att jag tycker det är så kul att köra bakhjulsdrivet. När jag började fundera i de banorna kände jag mig lugn och trygg och då bestämde jag mig snabbt.

Även om Sebastian gillar att sladda, och tillskriver det sitt finländska påbrå, så ska det gärna gå fort också.

– Tittar man på varvtiderna så är det inte någon stor skillnad jämfört med de övriga elitklasserna.

Racing är inte gratis men Sebastian gillar kostnadsnivån V8 Thunder Cars befinner sig på. Och det finns även andra likheter med Ginetta-familjen han kommer ifrån.

– Det är en trygghet att V8 Thunder Cars är en etablerad klass som har hållit på i många år. Kostnaden för reservdelar blir lägre och jämfört med andra elitklasser ligger däckbudgeten på en mycket lägre nivå. Det är också en enhetsklass och det gör att det blir ett så jämnt startfält det kan bli och precis som vi hade i Ginetta ska V8 Thunder Cars ha en trevlig och familjär stämning i depån där alla hjälper varandra.

Sebastian kommer att driva bilen i egen regi tillsammans med pappa Pauli och två mekaniker hemma från garaget i Åkersberga.

– Jag gillar att kunna ha bilen hemma och kunna gå ned i garaget och fixa lite själv. Vi har fått en ordentlig genomgång av hur bilen fungerar och för mig känns allt väldigt lättåtkomligt.

I år slutade Sebastian på en fjärdeplats i Gt4 Scandinavia tillsammans med Nicklas Oscarsson som han delade bilen med. Nästa år blir det alltså en ny utmaning för Sebastian när racingpremiären körs någon gång i början på maj.

– Jag har en bra känsla, det här kommer att bli skitroligt, avslutar Sebastian.