Joel Eriksson reservförare i Formel E

Joel Eriksson har skrivit kontrakt med amerikanska teamet GEOX DRAGON i Formula E som test- och reservförare, och kommer att debutera bakom ratten i Marrakesh nästa vecka.

| Foto: Lou Johnson, Spacesuit Media / GEOX DRAGON

Erikssons nya uppdrag inbegriper omfattande test- och simuleringsarbete vid sidan av teamets ordinarie förare, Brendon Hartley och Nico Müller, under resten av den pågående Formel E-säsongen.

21-årige Eriksson, som spenderat de två senaste åren som fabriksförare för BMW i tyska DTM, kommer att ta plats i GEOX DRAGONs Formel E-bil – Penske EV-4 – för första gången vid mästerskapets officiella rookietest i marockanska Marrakesh den 1 mars.

Testet i Nordafrika är exklusivt utformat för att utvärdera morgondagens Formel E-förare, och markerar Erikssons andra framträdande i den innovativa elektriska formelbilsserien. Skåningen deltog också i samma test för två år sedan. I och med dagens tillkännagivande blir han den blott andre svensken (efter Felix Rosenqvist) som haft ett förarkontrakt i Formel E.

– Jag är glad att få jobba med GEOX DRAGON i år, och jag ser verkligen fram emot att köra en Formel E-bil igen, säger Joel Eriksson. Teknologin i det här mästerskapet utvecklas oerhört fort och de nya Gen 2-bilarna är betydligt snabbare än sina föregångare, så jag förväntar mig en helt ny upplevelse på testet den här gången. Formel E växer och växer för varje dag som går och nivån har blivit enormt hög nu. Det är ett mästerskap som inte kunde vara mer aktuellt och jag är spänd på att få ta del av det från insidan.

– Jag är nöjd med det jobb som Joel redan gjort för oss så här långt, säger Jay Penske, ägare och teamchef för GEOX DRAGON. Han är både bevisat snabb och dessutom en tekniskt kunnig ung förare. Jag ser fram emot hans test i Marrakesh och jag förväntar mig att han fortsätter leverera värdefull feedback gällande utvecklingen av vår bil den här säsongen.