Racing

Premiärdags för Rosenqvist i IndyCar

I helgen är det äntligen dags – premiär för NTT IndyCar Series 2020. Felix Rosenqvist står inför sin andra säsong i USA:s främsta formelbilsmästerskap, där han efter en uppmärksammad debut i fjol utropades till Årets rookie och slutade på sjätte plats totalt i förarsammandraget. Nu är han tillbaka där äventyret började för 12 månader sedan – på gatorna i St. Petersburg, Florida.

Foto: Chris Graythen/Getty Images

Tävlingen i ”The Sunshine State” i fjol gav Rosenqvist en omedelbar smak av framgång i IndyCar-debuten. En tredjeplats i kvalet följdes upp av ett sensationellt race där Värnamo-sonen spektakulärt körde om australiensaren Will Power och ledde 31 av 110 varv på sin väg mot en slutlig fjärdeplats.

Nu är Rosenqvist alltså tillbaka i St. Petersburg för att påbörja sin andra säsong med Chip Ganassi Racing, ett halvår efter 2019 års finaltävling på Laguna Seca.

– Det här har varit den längsta vintern jag kan minnas, säger Felix Rosenqvist. IndyCar har haft många utmaningar redan, men längden på uppehållet är hittills det tuffaste! Det är svårt att säga hur försäsongen egentligen ”har gått”; vi har bara haft en och en halv dag av faktisk körning, så det har varit väldigt begränsat. Känslan i bilen är dock bra, och jag trivs på banan i St. Petersburg.

Ett av de stora samtalsämnena inför årets IndyCar-säsong är introduktionen av det nya säkerhetskonceptet aeroscreen – en ballistisk vindruta som spänner i en titanram runt cockpit. Syftet är att skydda föraren vid en eventuell kontakt med lösflygande föremål.

– Jag måste säga att jag är positivt överraskad av aeroscreen så här långt, fortsätter Felix Rosenqvist. Den har fungerat precis som det är tänkt under testerna, och jag ser ingen anledning till varför den inte skulle göra det även i en racesituation. Det blir intressant att se hur den extra vikten, som dessutom sitter ganska högt upp på bilen, kommer att påverka däckslitaget i helgen. Jag är imponerad av INDYCAR, att de lyckats ha aeroscreen redo redan till St. Pete 2020.

En annan stor nyhet inför 2020 är att Chip Ganassi Racing expanderar från två bilar, med Rosenqvist och femfaldige mästaren Scott Dixon, till tre när svenske Marcus Ericsson ansluter inför årets säsong.

– Det är en mycket större grupp nu, kommenterar Rosenqvist. Framför allt i ingenjörsrummet märker man stor skillnad, men jag tycker att vi har en bra balans. Det är positivt att vi expanderar för att möta upp konkurrensen från de andra teamen, som i vissa fall har fyra-fem bilar till start. Det ger oss mer data att analysera efter varje pass.

Årets IndyCar-säsong utgörs av 17 race: fem stadslopp, fem ovaler och sju traditionella banor. Helgens premiär i St. Petersburg inleds med två gånger 45 minuters fri träning på fredag, följt av ytterligare ett träningspass och det viktiga tidskvalet på lördag.

Söndagens race drar igång kl. 20.30 svensk tid på söndag. Både kval och race sänds, liksom 2019, live på Viasat Motor.

Foto: Chip Ganassi Racing.