Tredje segern i Extreme E

Johan Kristoffersson och Molly Taylor i Rosberg X Racing-teamet tog sin tredje seger för säsongen i Extreme E. De stärkte därmed greppet om mästerskapstiteln inför sista deltävlingen.

Otroligt bra att kunna ta ytterligare en seger, trots en hel del problem i början, summerar Kristoffersson.

Foto: Extreme E

Sardinien fick stå som värd för den fjärde rundan av elbilsserien Extreme E, efter att tävlingen i Argentina fick strykas till följd av Covid-19-relaterade problem. Den italienska ön bjöd på en krävande bana som krävde sina offer.

Även Rosberg X Racing hade problem till en början, inte minst då Molly Taylor som rullade ett helt varv under det första kvalet.

– Ett tekniskt problem som gjorde att ratten slogs ur händerna på Molly, berättar Johan.

Det betydde en sjätte plats så långt för Nico Rosbergs tyska team.

I den andra kvalomgången tog den svensk-australiensiska förarduon revansch och körde upp sig till andra plats inför söndagens finaler.

– Bra comeback där och viktiga poäng i mästerskapet.

Finalpasset blev dramatiskt så till vida att ett flertal bilar blev stående efter haverier. Kristoffersson och Taylor fortsatte däremot att göra sitt jobb och körde hem sin semifinal.

– Den var väl minst dramatisk för min del. Jag fick en bra start och sedan kunde Molly säkert ta bilen i mål.

I finalen var det fem bilar på startlinjen och för RXR inledde Molly Taylor, som körde klokt och avancerade upp till andra plats efter en något avvaktande start.

– Molly var smart och gav sig inte in i några stora fighter, utan hade mästerskapstänket i bakhuvudet. Vi vet ju att det blir tekniska problem på en så krävande bana.

Kristoffersson tog över och när ledande duon Leduc/Price i Chip Ganassi Racing också tvingades bryta kunde Johan defilera hem segern i Enel X Island X Prix före Kleinschmidt/Ekström i ABT Cupra XE.

– Det gäller att alltid väga hastighet mot risk. Nu blev det bara två bilar som kom i mål i finalen. Jag hade 40 sekunder upp till ledningen när jag gav mig ut och försökte bara hålla ett bra tempo. När jag fick höra att Sarah hade problem så var det bara att ta bilen i mål utan några risker.

Eftersom främsta hotet om mästerskapstiteln, X44 med Sébastien Loeb och Cristina Gutiérrez, tvingades bryta i ett ännu tidigare skede av finalen kunde RXR dra ifrån i totalställningen. Kristoffersson/Taylor ökade från nio poängs försprång till sexton inför sista deltävlingen.

– Visst det är en bra ledning, men det går att ta maximalt 42 poäng så det är långt ifrån klart. Vi måste fortfarande ha en bra helg i England, påpekar Kristoffersson.Årets sista race har alltså också flyttats, från Brasilien till Bovington på engelska sydkusten, och avgörs 18-19 december under namnet Jurassic X Prix.

Foto: Extreme E