Extreme E är tillbaka – säsong två

Med fulladdade batterier återvänder Extreme E snart till tävlingsbanorna – nu närmar sig starten för säsong två av den internationella racingserien.

Tre månader har gått sedan Nico Rosbergs ”Rosberg X Racing”-team (RXR) säkrade titeln i premiärsäsongen av Extreme E. På sluttampen lyckades Johan Kristoffersson och Molly Taylor ta sig förbi Cristina Gutierrez och Sebastien Loeb från Lewis Hamiltons ”X44”-team, som hade samma poäng inför sista loppet.

– Att vinna den första upplagan av Extreme E kändes helt fantastiskt. Sen handlar serien för vårt team om mer än att bara vinna. Vi är också här för att sprida ett viktigt budskap, säger Nico Rosberg och fortsätter. En viktig anledning till att vi bildade teamet är att öka medvetenheten och bidra i kampen mot klimatförändringarna. Vi vill göra skillnad genom att bidra till förändringar lokalt på varje plats som Extreme E besöker.

Under andra säsongen av Extreme E kommer det fortsatt vara fokus på miljön. Precis som under seriens första år kommer agendan inte bara att bestå av tävlingar, utan även hållbarhetsprojekt för att uppmärksamma vad klimatförändringarna innebär på lokal nivå.

Extreme E-kalendern inleds i NEOM, Saudiarabien

Loppen sätter än en gång strålkastarljuset på platser där effekterna av klimatförändringarna är särskilt påtagliga. Förutom Sardinien, där det tävlades under säsong ett, så kommer Extreme E köras på platser som Antofagasta i Chile, och Punta del Este i Uruguay. Serien startar i NEOM, Saudiarabien över de röda sanddynerna i ”Desert X-Prix” där säsongen inleds den 19-20 februari.

I Saudiarabien samarbetar Extreme E med Ba’a Foundation, en organisation som arbetar för att skydda utrotningshotade arter, naturliga livsmiljöer och historiska platser. Ett viktigt arbete här är att skydda havssköldpaddorna runt Röda havet där den lokala karettsköldpaddan är allvarligt hotad av klimatförändringarna.

Årets säsong besöker även följande fyra destinationer:

  • Island X-Prix på Sardinien, Italien under maj.
  • Ocean X-Prix i juli. Skottland eller Senegal.
  • Copper X-Prix i Antofagasta, Chile i september.
  • Serien avslutas sedan med Energy X-Prix i Punta del Este, Uruguay, i november.

Nytt däck tillverkat delvis av PET-flaskor

Liksom under säsong ett så kommer kampen om Extreme E-trofén återigen att köras under lika tekniska förhållanden där en uppgraderad variant av den elektriska SUV:en Odyssey 21 återigen står i centrum.

Continental har utvecklat ett nytt högprestandadäck som är konstruerat för att klara de extrema påfrestningarna som de olika klimatzonerna innebär.

– Vi har utvecklat en andra generation av däcket CrossContact där vi lagt större fokus på användning av hållbara och återanvändbara material, säger Nels von Schnakenburg, teknisk chef för Extreme E på Continental och fortsätter. Cirka en tredjedel av det nya CrossContact Extreme E-däcket består av återvunna och förnybara material där tex. polyestergarn från 60 bearbetade PET-flaskor används i varje däck. Ett annat material som används är silica som kommer från askan av risskal.

Under de extrema förhållandena i racingserien får bilarna och däcken verkligen visa vad de går för i en mängd olika miljöer. Precis som under första säsongen kommer båten St. Helena att segla till de olika platserna och fungera som en flytande bas. Förutom att teamen kommer att bo på båten kommer St. Helena också ta hand om alla transporter under världsturnén. Lasten kommer att bestå av samtliga tävlingsbilar, ett solcellsdrivet AFC-energisystem, vätgasbränsleceller för utsläppsfri el till bilarna, och två Zenobe-batterier för strömförsörjningen till förarlägret.

Nya team bakom ratten

Under säsong två har det även skett en del förändringar i teamen. Den regerande världsmästaren i rallycross, Johan Kristoffersson, kommer att fortsätta som en av förarna för titelinnehavarna RXR Racing där han under den nya säsongen får sällskap av Continentals ambassadör Mikaela Åhlin-Kottulinsky.

– Att få chansen att köra för det vinnande teamet från säsong ett är verkligen en fantastisk möjlighet och jag ser så fram emot att säsongen startar, säger den svenska racerföraren, som förra året körde för Jenson Buttons team, JBXW, som slutade på tredje plats i mästerskapet.

En annan teamförändring är att Christine Giampaoli Zonca ansluter till Veloce Racing efter att ha kört för Hispano Suiza Xite Energy-teamet under förra säsongen.

– Jag lärde mig massor förra året vilket kommer bli viktigt att ta med sig för säsong två av Extreme E, säger Christine GZ. Tillsammans med teamet tror jag att vi kan uppnå stordåd och vi kommer definitivt att sikta på en pallplats eller att stå högst upp på den.

En annan nyhet är motorsportgiganten McLaren är med i tävlingen i år. Racingföraren Tanner Foust siktar mot toppen tillsammans med rallyföraren Emma Gilmour, som körde två tävlingar för Veloce Racing förra säsongen.

– Vi är stolta över att få välkomna Zak Brown och hans McLaren-team till det andra kapitlet i vår historia. De kommer definitivt att få betydelse i serien och vi ser alla fram emot att se dem, säger Extreme-E-grundaren Alejandro Agag.