Racing

Elbilar i STCC 2023 och stadsrace i Helsingborg

STCC blir från och med 2023 världens första 100% elektriska nationella touring car-mästerskap samtidigt som stadsrace gör comeback i mästerskapets kalender.

– Sedan STCC startades 1996 är elektrifieringen det enskilt viktigaste och största steget framåt för såväl STCC som skandinavisk motorsport – vi skriver historia i dag, säger Micke Bern, vd för STCC.

Företaget EPWR bygger just nu de helt nya elektriska STCC-bilarna som producerar 550 hästkrafter – siffror som innebär prestanda med 0-100 km/h på under tre sekunder och en topphastighet nära 300 km/h.

En första produktionsbatch av 12 helt nya STCC-bilar är redan i dag under produktion inför premiären 2023.

STCC har dessutom skrivit ett treårskontrakt med Helsingborgs stad där en helt ny stadsbana kommer att skapas centralt i hamnen. Redan nu är datumet för 2023 klart: 16-17 juni

– Vi är oerhört glada över att kunna välkomna STCC till Helsingborg samtidigt som de gör ett historiskt steg till elektriska tävlingsbilar. Detta är grundförutsättning för att kunna genomföra tävlingen och något som passar väl överens med vårt arbete kring omställningen till ett klimatsmart samhälle, säger Peter Danielsson (M), kommunstyrelsens ordförande i Helsingborg.

Redan i dag är samtliga 12 bilar i första produktionsbatchen tingade och mästarteamet Brink Motorsport samt nykomlingarna Exion Racing är två av teamen som satsar fullt på STCC 2023. Fler team kommer att avslöjas löpande under året.

– Vi har väntat länge på den här dagen där vi startar ett helt nytt kapitel för skandinavisk motorsport. Elektrifieringen av STCC är helt avgörande för framtiden av vår verksamhet och det är med glädje som vi sätter tänderna i den stora omställning som vi har framför oss parallellt med vår nuvarande STCC-satsning, säger Ted Brink, teamchef för Brink Motorsport.

De nya STCC-bilarna baseras på de senaste elektriska produktionsbilarna som privatpersoner kan köpa och köra på vanlig väg. Bilarna modifieras sedan för tävling vad gäller säkerhetsutrustning, bromsar, stötdämpare, elmotorer och mycket mer.

Tävlingsbilarna drivs av en elmotor på 550 hästkrafter i kombination med ett 45 kWh-batteri på 800 volt.

Första modell att avslöjas är Tesla Model 3. Vilka team som kommer att tävla med respektive bil kommer att avslöjas senare i år.

STCC:s mest framgångsrika kvinnliga racingförare Mikaela Åhlin-Kottulinsky är officiell utvecklingsförare för EPWR och varit med sedan första prototypen stod färdig 2018.

– De nya STCC-bilarna är sjukt roliga och utmanande att köra, de är som natt och dag jämfört med dagens tävlingsbilar, säger Mikaela Åhlin-Kottulinsky.

– Den höga effekten och den låga tyngdpunkten som batterierna ger gör att körkänslan är så nära formelbilar man kan komma, men med den fantastiska racingen som standardbilar ger kvar. Jag har länge trott på elektrisk racing och det är fantastiskt kul att vara med i utvecklingen sedan dag ett. Jag längtar verkligen till 2023!

De existerande, bensindrivna TCR-bilarna kommer att fortsätta tävla i samband med utvalda STCC-helger 2023 under namnet TCR Scandinavia och fungera som en plantskola till STCC med ett starkt fokus på juniorer och privatförare.

– TCR har fortsatt viktig roll i STCC-helgerna där både juniorer och privatförare med mindre resurser än de etablerade teamen kommer att ges goda möjligheter att kunna växa och ta steget upp till den elektrifierade huvudklassen STCC, säger Micke Bern, vd för STCC.

– Det sker även en intressant utveckling för TCR-reglementet med införandet av hybrid inför 2023 som vi följer noggrant, det är något som absolut kan bli aktuellt för TCR Scandinavia och som passar väl överens med vårt arbete för en hållbar omställning.