Nordic Endurance 1 får mästerskapsstatus

Alvesta-företaget Race4Fun AB är en av landets största arrangörer av långloppsracing, deras serie Race4Fun lockar varje tävling rekordstora startfält med deltagare från hela norden. Från starten 2016 fram tills idag har fokus vart att erbjuda bra racingevenemang på landets bästa banor till en låg kostnad. Konceptet med att köra billiga och enkla bilar har gjort att man lockat team från många andra serier och discipliner. 

Foto: Hampus Carlsson/Cars in focus

Nu tar Race4Fun nästa steg. I samarbete med Svenska Bilsportförbundets racingutskott kommer man nu att driva långloppsserien Nordic Endurance 1, där landets bästa långloppsteam kommer göra upp om att bli bäst i Sverige. NE1 lanseras med en tävling redan på Ring Knutstorp den 18 september 2022, där man kommer tävla om årets Riksmästerskaps-titel. 2023 kommer en serie om 5 deltävlingar att arrangeras med ett RM-tecken, med förhoppningen om att få SM-status till 2024.

I Nordic Endurance 1 tävlar man i tre olika bilklasser: Klass A – med bilar som har 1,6 liters turbomotor eller 2,0 liters sugmotor. Klass B – med bilar som har 2,0 liters turbomotor eller 2,8 liters sugmotor. Samt Klass C – med bilar som har 2,5 liters turbomotor, över 2,8 liters sugmotor, samt TCR-bilar och 2,0 liters dieselbilar. Samtliga tre klasser tävlar om var sitt RM-guld.

Tävlingshelgen kommer avgöras med träning och kval under morgonen, racen startar klockan 10.00 och avgörs med företrädesvis sex timmars racing. RM-finalen 2022 körs den 18 september på Ring Knutstorp utanför Helsingborg. Kalender för 2023 kommer presenteras längre fram.

– Det är fantastiskt kul att få lansera detta, säger Emil Svensson, promotor Nordic Endurance 1. Vi har vart en grupp som jobbat med detta i ett halvår, efter att vi fick en förfrågan av racingutskottet från förbundet att ta fram ett förslag. Så det känns riktigt bra att ha kommit i mål nu. Vi har hittat ett regelverk som vi tror passar de flesta, och det ska bli kul att få till ett nytt format för en RM-serie i endurance. Race4Fun har redan bland de bästa endurancearrangemangen, och kombinationen med ett mästerskap tillsammans med våra instegsklasser i Race4Fun kommer ge en bra helhet. Vi kommer även göra samarrangemang med Nordic Time Attack och bjuda på kompletta racinghelger som blir riktigt intressanta för förare, publik och team.

– Race4Fun har lyckats bra med sina arrangemang under Enkel Bilsport, säger Olle Odsell, ledamot racingutskottet & sakkunnig i långlopp/endurance-frågor hos Svenska Bilsportförbundet. Samtidigt har långloppsracingen med vagnboksbilar, racingbilar, i Sverige minskat de senaste åren och de tre serierna som har funnits har haft allt för få deltagare. Vi ser en möjlighet att i ett samarbete med Race4Fun återuppliva svensk långloppsracing med gemensamma arrangemang från 2023. Vi har i flera år försökt få till en livskraftig serie på elitnivå, men inte lyckats, och nu finns möjligheterna att få till en sådan serie nästa år. I samband med arbetet under våren har vi även sett en möjlighet att redan i år få till en RM-tävling med det nya reglementet på Knutstorp i september. Racingutskottet är positiva och stöder både idén att köra en tävling i höst och att få till en livskraftig serie från 2023, som har RM-status till att börja med.

Race4Fun kommer fortsätta köra sina ordinarie klasser Svenska Skrotbilsklassikern och Klass 2 8H Cup under namnet Race4Fun, och påverkas således inte av lanseringen av NE1. Även om synergier, samarrangemang och liknande mellan de två olika serierna kommer förekomma.

Ring Knutstorp, premiärbana för NE1 den 18 september.