Racing

Härlig racing på Rudskogen

Årets andra deltävling i norska mästerskapen i racing kördes på Rudskogen. Sportvagnsmästerskapet var inbjudna och de körde också sin andra tävling för året. Närmare 200 förare deltog totalt och MX-5 Cup hade det största heatet med 28 förare!

Starten av det första MX-5 racet på Rudskogen.
Foto: Bengt-Åce Gustavsson, Racefoto.se

Martin Ling tog pole före Thomas Ohlsson och David Malmberg. Maximilian Egfors imponerade stort när han tog den fjärde bästa tiden totalt då han kör i Standardklassen. Lagom till racen skulle starta efter lunch på lördagen öppnade sig himlen och det regnade kraftigt resten av dagen. Förarna bjöd som vanligt på bra racing genom hela fältet. I täten försvann tyvärr Malmberg redan på det femte varvet. Ling lyckades rycka åt sig en lucka och han vann med fem sekunder före Torkel Kristensson med Ohlsson tätt bakom. Kristensson hade problem på kvalet och startade sist. Egfors vann Standardklassen före Per Molin och Jonas Wenklo.

Söndagens race kördes på torr bana. Det blev nya fina fighter. Ohlsson vann med halvsekunden före Kristensson med Ling hack i häl. Egfors vann Standardklassen före Wenklo och Tommy Finell. I det tredje racet tvingades Kristensson parkera redan på det andra varvet med en kabelbrand. Ett par varv före mål tvingades Ling parkera, på samma ställe som Kristensson. Malmberg tog segern före Ohlsson och Christoffer Waern, som var överlycklig över sin premiärtur med sin nybyggda bil. Egfors tog sin tredje raka seger i Standardklassen före Wenklo och Finell.

Verktygsboden Modsport

Verktygsboden Modsports två snabbaste klasser fick köra tillsammans med de snabbaste norska GT-bilarna. Det var tyvärr stor klasskillnad mot norrmännen som hade betydligt brutalare maskiner! Svenskarna fick hålla till godo längst bak i fältet och tampas med varandra. I det första regnracet tog Robin Wärmlund täten i svenskgruppen före Jonas Jansson, men Jansson tog sig förbi och körde i mål först av svenskarna före Wärmlund, Bengt Johansson, Peter Andersson och Peter Andersson. Det andra racet kördes i torrt och då vann Jansson före Johansson, Andersson och Wärmlund. Andersson nummer två tvingades tyvärr bryta. I det tredje och avslutande racet var det bara tre svenskar som deltog. Wärmlund vann före Andersson och Johansson.

Roadsport A & B

Verktygsboden III körde tillsammans med Roadsport A & B + den norska klassen Porsche 944 Cup. Alexzander Kristiansson och Christopher Winroth tävlar normalt i Ginetta G40 Cup och de skall köra sin ordinarie tävling på Rudskogen i augusti, men eftersom ingen av dem kört på Rudskogen förut tog de chansen att få extra träning genom att köra denna tävling i Modsport III. Kristiansson var outstanding i regnet! Han vann det första racet med 24 sekunder före teamkompisen Winroth! Ludvig Eriksson körde sin första racingtävling någonsin med familjens Sylva J15 och han tog tredjeplatsen i klassen. Jerker Flink vann Roadsport A före Lars Macklin. Anders Stomberg vann Roadsport B före Torbjörn Linderson och Max Lindblom.

Andra racet var torrt och då kunde Flink sträcka ut sin Porsche 928 och använda alla hästkrafter. Han vann totalt före debutanten Eriksson i Sylvan med Kristiansson som trea. Macklin kom trea i Roadsport A. Eriksson och Kristiansson körde ju i Modsport III och där kom Winroth trea. Lindblom vann Roadsport B före Stomberg och Linderson.

I tredje racet var det stort manfall… Det var endast förarna i Modsport III som kom till start! Det började regna medan de stod i lineupen. Kristiansson chansade på slicks, men det var fel val. Winroth tog sin första racingseger någonsin före Eriksson och Kristiansson. Fältet rundades av med bröderna Anders och Fredrik Björnson.

Racersportvagnar

RS-bilarna var få och det fanns ingen Clubman… Tre Radicalförare körde i RS, varav två norrmän och de körde tillsammans med den norska klassen Shortcar. Erlend Juan Olsen tävlar normalt i den svenska Radical-serien, men nu passade han på att visa upp sig på hemmaplan. Han tog en enkel seger i första racet. Tvåa kom Robin Lysenvoll, men det måste ha känts som en seger för honom för nu fick han för första gången i sitt liv köra ett helt race! Bilen har ju krånglat i över ett år! Göran Håkansson kom trea. Det blev samma ordning på pallen även i andra racet.

Text och foto: Bengt-Åce Gustavsson, Racefoto.se