Taktisk Johan jagar nya poäng

Rallycross-VM går in i ett avgörande skede på Circuit de Barcelona där ännu en dubbeltävling ska köras under helgen.

Photo: Jakub Nitka

– 60 poäng att kämpa om. Taktiken är som vanligt att försöka plocka de poäng man kan få utan att ta alltför stora risker, säger VM-ledaren Johan Kristoffersson.

Volkswagen Dealerteam BAUHAUS-föraren kommer till årets sjunde och åttonde deltävling med en ledning på sjutton poäng före Mattias Ekström och 49 ner till Niclas Grönholm.

– Mattias är närmast poängmässigt och blir förstås en tuff konkurrent, men både Timmy och Kevin (Hansen) var starka där förra året och Grönholm är förstås också med i toppen, liksom Robin (Larsson).

Kristoffersson vann sin senaste tävling i Barcelona, 2018, utan att vara först i mål. Ekström blev då av med sin seger i domarrummet efter en incident i starten med Petter Solberg. Just startmomentet kan spela en avgörande roll kommande helg.

– Sedan de flyttade fram starten har det blivit riktigt chansartat, lite av ett lotteri in i första sväng, säger Johan.

Efter senaste tävlingen i Riga pratades det mycket om däckstrategi, alltid en viktig faktor naturligtvis, men kanske inte lika avgörande den här gången, menar teamchefen Tommy Kristoffersson.

– Jag tror inte den här banan är lika däckkänslig, men har man otur i lottningen inför första omgången kan man komma på hälarna och kanske måste offra en uppsättning däck för att säkra sin position.

Med de förutsättningarna känns det förstås bra att ha en del poäng att gå på i mästerskapstabellen.

– Vi kan förhoppningsvis spela lite på vårt försprång och måste inte köra för att ta ikapp poäng. Efter Riga har vi sorterat isär en del saker på bilen och hittat bra lösningar, så vi åker ner med gott självförtroende.

I de tre dubbeltävlingar som har körts hittills har Johan vunnit lördagstävlingen med sin Volkswagen Polo R Supercar, men ännu inte kapat åt sig någon seger under söndagsdelen.

– Säkert tillfälligheter delvis, tror Tommy, men det kan också vara så att Johan har gjort ett bra förarbete inför tävlingarna medan de andra har snäppat upp mellan lördag och söndag.

Tävlingen i Spanien blir den fjärde på raken med dubbla finaldagar efter att Portugals deltävling försvann ur kalendern. För Johan Kristoffersson spelar det ingen större roll.

– Jag hade gärna kört i Portugal och fått två tävlingshelger med mer tid för utvärdering däremellan, men det är najs med dubbelhelg också. Det blir intensivt och mycket körning.

Den uteblivna resan till Portugal öppnade upp för ännu ett gästspel i Carrera Cup Scandinavia, där Johan nu har gjort två tävlingshelger på raken under rallycrossuppehållet.

– Det är alltid bra att få vara i tävlings-mode. All körning är bra körning, säger Johan, som fick kliva högst upp på pallen ett par gånger under sina gästspel.

Nu hoppas han förstås få göra det samma i Barcelona, som tidigare har varit en vårtävling, men nu alltså körs i oktober.

– Det var kallt i april 2018 också, så vi har en del inställningar från tidigare som kanske kommer till användning. Sedan får man göra en del fingertoppsinställningar när man är på plats också.