Racing

Janne Brunstedt segrade i GTA – Prins Carl Philip totaltvåa i GTB

Janne Brunstedt gjorde vad som krävdes i första racet i GTA, han körde på säkerhet för att säkra titeln i Swedish GT-finalen på Mantorp Park.
— Det gällde att ta mig i mål och plocka de poäng jag behövde. Jag sade till mig själv i racet ”ta inga risker Janne”. Jag tog det lugnt och kände mig trygg, sade han.
I GTB säkrade prins Carl Philip andraplatsen redan bakom klara segrarduon Otto Gullberg — Axel Mörner.

Janne Brunstedts uppgift var på pappret enkel. Han skulle hålla Johan Carlström bakom sig för att säkra titeln. Och det klarade han redan i första racet när han blev tvåa och Carlström inte kom till start.
— Jag är glad över att ha säkrat mästerskapet, det var det jag ville, sade Brunstedt som lovade en fortsättning nästa säsong
– Gubben ska köra tills jag blir 70, jag är 69 nu. Det är ett år kvar och jag vet inte om det är någon annan 70-åring som vunnit ett mästerskap, sade han.

Brunstedt blev klasstvåa även i andra racet.

Johan Carlström kom till start i andra racet och blev fyra i klassen och totaltvåa i sin premiärsäsong i Swedish GT.
— Jäkligt kul. Det var inte vad jag förväntade mig inför säsongen eftersom jag haft extremt svårt att ställa om från 220 hk på framdäcken till 450 på bakdäcken. Jag har gjort en del snurrningar och andra misstag som vi får sätta på lärokontot.

Carlström började med racing så sent som 2015, då i Renault Clio Cup.

Vad har varit svårast, att komma in som nykomling i racing i Clio eller att byta från Clio till Porsche?

— Det var svårare gå från Clio till Porsche. Att köra Clion var som att köra en vanlig bil, Porschen är som en vildhäst som behöver tämjas, sade Carlström som förstås är nöjd med sin debutsäsong i klassen.
— Topp fem ville vi vara, så det här är långt bättre än förväntat.

Robin Hansson — Daniel Roos hoppade in i serien från Karlskogatävlingen och vann säsongens avslutande fyra heat. Den spurten räckte till att bli trea totalt.
— Är vi trea, sade Daniel Roos förvånat när han fick beskedet.
— Vad kul, och så har vi vunnit nordiska mästerskapet också. Vi siktade på att vara med i toppen och det lyckades vi med. Vi är nöjda, sade han.

Även Robin Hansson var nöjd med att bli totaltrea och han avslöjade också planerna inför nästa säsong.
— Det blir Carrera Cup nästa år, vår bil kommer i februari-mars, sade Hansson som tävlade i Porsche Carrera Cup 2015-2017.

I GTB var redan Otto Gullberg — Axel Mörner mästare. Duon blev fyra och tvåa i finalens två heat. Fjärdeplatsen var den enda pallmissen under säsongen. Gullberg — Mörner blev också riksmästare.
— Med risk för att jag upprepar mig, men vi kom in i Swedish GT för att se och lära och att knyta ihop med seger i GTB och att vinna riksmästerskapet är det bästa vi kunde önska oss, sade Gullberg.

Prins Carl Philip körde med både Richard Göransson och Thed Björk under säsongen och finalhelgen var det Björk som var prinsens parhäst. Men finalhelgen var långt ifrån problemfri, Lotus-duon fick nöja sig med att bli åtta och sexa i de båda heaten. Prinsen blev totaltvåa i GTB och han var nöjd med placeringen.
— Vi säkrade tillräckligt med poäng under finalhelgen för att nå målet att bli tvåa. Silvermedaljen är en fin belöning för det hårda arbetet teamet gjort under säsongen, sade prinsen.

Trea i GTB blev Kari Mäkinen — Niklas Lilja och det var ett sämre resultat än vad de hoppats på.

— Målsättningen var att vinna men det har gått upp och ner för mycket, i alla fall för min del. Vi har haft en del oflyt under säsongen, sade Mäkinen.

Lilja hade samma analys.
— Vi har haft stolpe ut hela säsongen. Vi har varit med i toppen hela tiden men vi har inte fått utdelning, sade han.

61-årige Mäkinen bildade Euroracing för 35 år sedan och han siktar på att finnas på startlinjen även nästa säsong.
— Tanken är att fortsätta och det gäller vi får kontinuitet i GT-racingen. Vi hade ett möte under finalhelgen där vi diskuterade framtiden, sade han.

Fjolårsmästaren i GTB, Erik Behrens, gjorde ett inhopp under finalhelgen tillsammans med Porsche-föraren Pontus Fredricsson. Och det blev succé, duon klassegrade i båda heaten i en AMG-Mercedes.

— Verkligen kul. Första helgen i den här bilen. Jag hade lite problem under testerna men lärde mig snabbt bilen och trivs väldigt bra med den. Jätterolig bil att köra, sade han.
Fredricsson dubblerade med att köra dels i Swedish GT och dels i Porsche Carrera Cup.
— Det är kul, då har man något att göra hela dagen. Det gäller att ligga i, sade han.

Bilen ägs av Mats Ek Tidstrand och som tidigare meddelats siktar han på att ställa i Dubais 24-timmars i vinter, med Pontus Fredricsson som en av chaufförerna.
— Det ska vi försöka satsa på, sade Fredricsson.