Racing

Kampen om STCC-guldet startar i helgen i Ljungbyhed

I helgen inleds kampen om STCC-gulet under en späckad premiärhelg på STCC Campus Ljungbyhed Airport Race den 3-4 juni med ett starkt startfält som växer.

– Vi har det största startfältet på tre år och en laddad premiär med elitracing på absolut högsta nivå, underhållning med JAS-uppvisning och mycket mer. Vi ser fram emot att starta en stark STCC-säsong 2022 där vi fortsatt växer vårt mästerskap för en mycket spännande framtid, säger Micke Bern, vd för STCC.

Foto: Anders Helgesson

Regerande mästaren Robert Dahlgren är föraren som alla vill slå efter en rekordsäsong 2021 där han blev den mest segerrike föraren någonsin på väg till sin tredje STCC-titel.

– Vi kommer att stöta på hårt motstånd i år med många nya förare, bilar och team – precis så STCC ska vara. Men jag känner mig stark, vi har haft bra försäsongstester och kommer väl förberedda. Min målsättning för premiären är absolut samma som förra året, att kvala etta och vinna tävlingen – något annat finns inte, säger Robert Dahlgren.

Unikt för STCC-premiären är ett nytt format med ett Super Pole-kval där förarna bara får ett enda varv på sig att sätta sin kvaltid och en huvudtävling där premiärens segrare koras.

– Jag gillar det nya upplägget för premiären, speciellt kvalformatet med ett enda avgörande varv för att sätta sin tid och en explosiv tävling där allt avgörs. Det gäller att plocka fram all rutin och inte göra några misstag, säger Robert Dahlgren.

En av de som vill slå regerande mästaren är Tobias Brink som säkrade bronsmedaljen förra året och fortfarande jagar sin första STCC-titel efter ett SM-silver och tre SM-brons.

Till STCC 2022 kommer Brink Motorsport-föraren med ett nytt segervapen – nya Audi RS 3 LMS II.

– Vi kör för guldet och om Robban tror att han kommer att få en enkel säsong så bör han tänka om, säger Tobias Brink.

– Vi har fortfarande mycket att lära kring våra nya bilar och det blir en tuff utmaning då vissa konkurrenter tävlat flera säsonger med sina bilar. Men med varvtiderna från testerna, framförallt från vårt test på Knutstorp igår, känner vi oss väldigt starka. Vi laddar för vår bästa STCC-säsong någonsin!

Ett annat team som också byter till nya Audin är 2020-mästarna Lestrup Racing Team som kommer till start med stjärnförarna Oliver Söderström och Andreas Bäckman.

Duon kommer stärkta efter en pallplats i Hockenheim 12-timmars där de gjorde en framgångsrik smygdebut med nya Audibilarna.

– Det ska bli sjukt spännande och i år är det all in som gäller, säger Oliver Söderström.

– Hockenheim var riktigt bra för att få varv i bilen och lära känna den, men vi har inte riktigt fått så mycket körning som vi hoppats på. Jag tror också att jag och Andreas kommer vara mycket jämna, det kommer att sporra oss båda framåt. Målet i år är att vinna och med nya Audin har vi riktigt bra förutsättningar.

STCC-veteranen Mattias Andersson kommer att starta sin 22:a säsong i mästerskapet i helgen, ingen annan förare har kört fler STCC-tävlingar än honom. Förra året tog han en seger i premiären i Ljungbyhed.

Däremot är det bara andra säsongen för 48-åringen bakom ratten på världsmästarbilen Lynk & Co 03 TCR där han hoppas på framsteg med en säsong i ryggen.

– Självklart har livet förändrats sedan min första STCC-säsong 2001, men jag är lika sugen på att lyckas nu som då, säger Mattias Andersson.

– Vi kan bilen bättre nu jämfört med när vi åkte till premiären i Ljungbyhed förra året med ett helt vitt papper. Vi har dessutom förstärkt med en ny ingenjör som jobbat med Lynk & Co-bilarna i VM. Det kommer bli tufft i år, men målsättningen är knipa vår första pallplats i mästerskapet totalt.

Nystartade teamet Exion Racing gör STCC-debut i helgen med en storsatsning där förarna Isac Aronsson och Calle Bergman kör varsin helt ny Audi RS 3 LMS II.

– STCC har alltid varit en dröm för mig att nå och nu är jag äntligen här tillsammans med Exion Racing. Det känns oerhört bra att debutera tillsammans med teamet då vi delar samma målbild för säsongen, säger Calle Bergman.

– Jag har aldrig tidigare tävlat med framhjulsdrivna bilar, men jag brukar kunna anpassa mig snabbt och jag kommer att jobba metodiskt med teamet för att skapa så bra förutsättningar som möjligt för att kunna utvecklas som förare.

Två norrmän gör även de sin STCC-debut i helgen där Didrik Esbjug återför japanska märket Honda till mästerskapet med Esbjug Motorsport och Marius Solberg Hansen kommer att tävla i Rob Huffs vinnarbil från 2020 för MSH Motorsport.

Dirdrik Esbjugs pappa Kim tävlade i STCC och säkrade privatförartiteln 1999.

– Jag känner mig sjukt motiverad inför att börja tävla i STCC TCR Scandinavia, ett väldigt tufft mästerskap som jag följt sedan jag var liten och där pappas framgångar har inspirerat mig stort, säger Didrik Esbjug.

– Jag hoppas att vi kan göra framsteg under året, men jag siktar inte på något speciellt resultat i år. Jag vill lära mig så mycket det bara går och utveckla mig som förare inför kommande säsonger.