Fredrik Ros segertippad i unikt startfält i Porsche Approved Cup

Fredrik Ros, Hugo Andersson och Patrik Skoog. Där har ni trion som förarna i Porsche Carrera Cup Scandinavia, som inleds på Ring Knutstorp 3-4 maj, tror allra mest på i Porsche Approved Cup den här säsongen. Mästerskapet i mästerskapet bjuder på ett startfält som är speciellt i många avseenden. Eller vads sägs om förare från fyra länder och fem decennier!?

Foto: Micke Fransson/teambild.se

Porsche Approved Cup är klassen i Porsche Carrera Cup Scandinavia där förarna tävlar i Porsche 911 GT3 Cup (991 I), vilket är den äldre generationen av 991.

Totalt är tio förare anmälda. En härlig blandning, både geografiskt, ålders- och erfarenhetsmässigt. Startfältet innehåller förare från fyra nationer; Sverige, Norge, Finland – och Nya Zeeland! Från östaten i sydvästra Stilla Havet kommer Paul Blomqvist, son till 1984 års rallyvärldsmästare Stig Blomqvist. Tom Nylund, född 1960, är ”åldermannen” i gänget – och 42 år äldre än norrmannen Emil Heyerdahl, född 2002. Mellan dessa båda finns förare från 1970-talet, 1980-talet och 1990-talet. Snacka om läge för generationskamp.

Skön blandning

Men det kommer också att bli en duell mellan förare med helt olika ingång i mästerskapet.

• Fredrik Ros, Patrik Skoog och Johan Westergård gör alla comeback i Porsche Carrera Cup Scandinavia.

• Edvin Hellsten, Paul Blomqvist och Emil Heyerdahl är nykomlingar.

• Roger Hermansen, Tom Nylund, Hugo Andersson och Franck Århage körde Porsche Carrera Cup Scandinavia och Porsche Approved Cup i fjol.

När förarna i Porsche Carrera Cup Scandinavia fick möjlighet att tippa utgången i mästerskapet under testdagen i Karlskoga den 13 april fick Fredrik Ros, Carrera Cup-mästare 2005 och 2006, flest poäng.

– De tror nog att jag är bättre än vad jag är. Själv satte jag mig själv som trea, säger Ros skämtsamt i en första kommentar, men tillägger senare under samtalet:

– Det är klart jag vill vinna, men det är inget jag säger högt.

Andersson testsnabbast

Omröstningen skedde innan bilarna släpptes ut på Gelleråsen Arena. Några intensiva testtimmar senare toppade Hugo Andersson, med sin sjundeplats totalt, resultatlistan för förarna i Porsche Approved Cup. Ros var tvåa närmast följd av Hellsten.

– För mig var det viktigt att prestera bra i Karlskoga. Skönt och veta att man kan vara med och konkurrera med de snabbaste. Jag är inte överraskad över att Ros är tippad etta. Han är ju dubbel mästare. Men jag räknar med att vara med där uppe också, säger Andersson.

Fredrik Ros.
Foto:Åke Karlsson

Ros imponerade

Ros var den av förarna som gjorde flest varv på banan utanför Karlskoga.

– Det blev 114 stycken, men så har jag ju en del att ta igen, ler 33-åringen som inte gjort någon hel racingsäsong sedan 2013 då han triumferade i V8 Thunder Cars.

– Jag är nöjd med testdagen i Karlskoga. Jag hann vänja mig vid bilen och den fungerade bra. Vi fick gjort det vi skulle, säger Ros.

Teamchefen i Steber Racing, Stefan Pettersson, var imponerad av vad Ros presterade från start på Gelleråsen Arena.

– Visserligen har han vunnit Porsche Carrera Cup två gånger, men det är länge sedan. Ändå överraskade han med hög fart redan från femte, sjätte varvet, säger Pettersson.

– Tidsmässigt var det helt okey även om det inte var det viktigaste. Nu går vi vidare mot premiären på Ring Knutstorp där vi har tre tester i schemat redan på torsdag. Det känns bra eftersom det är tid i bilen som krävs för min del, säger Ros.

Snabbare och säkrare

Medan Fredrik Ros varit hemma och jobbat har Hugo Andersson hunnit med ytterligare två testdagar. 17-åringen från Täby har varit både på Ring Knutstorp och Scandinavian Raceway i Anderstorp.

– Hugo, som jobbat vidare med sin förarcoach Philip Morin, har imponerat under hela våren. Publiken kommer att få se en snabbare och säkrare Hugo Andersson på banorna den här säsongen, säger Stefan Pettersson, som också är ansvarig för driften av Anderssons 911 GT3 Cup (991 I).

Ros och Andersson tävlar emellertid för var sitt team, Steber Racing och PWR Racing Customer Team.

– Testandet inför säsongen har gått riktigt bra och jag har en helt annan känsla för bilen nu är när jag debuterade i klassen för ett år sedan, säger Andersson, som sin ungdom till trots verkligen övertygade under sin första säsong.

Han erövrade en pallplats i klassen redan i den andra deltävlingen, tog ytterligare fyra innan han slog till med seger i säsongen sista race.

Utmanande konkurrens

Trots den magnifika avslutningen blev det ingen pallplats totalt i Porsche Approved Cup. Andersson slutade fyra, en futtig poäng bakom Roger Hermansen.

– Med tanke på marginalen var det självklart lite tråkigt att jag inte lyckades bli trea, men sett till vad vi trodde på inför säsongen var en fjärdeplats riktigt bra.

Porsche Approved Cup har som sagt lockat tio förare den här säsongen. Det tycker Hugo Andersson är riktigt roligt.

– Coolt att det blev ett så bra startfält. Det känns utmanande med så många duktiga konkurrenter, och riktigt meriterande för den som tar hem titeln.