Racing

Joel Eriksson till fartkatedralen i Assen – snabbaste kurvan på kalendern väntar

TT Circuit Assen – “The Cathedral of Speed” – är en av världens absolut mest berömda motorcykelbanor. I helgen byts dock två hjul mot fyra på den klassiska holländska anläggningen när DTM-cirkusen för första gången kommer på besök – och Joel Eriksson är fast besluten att bygga vidare på den form som så här långt under säsongen belönat honom med två stycken pallplatser.

Foto: BMW Motorsport / Joel Eriksson Racing.

Eriksson har under sin nu knappt två säsonger långa DTM-sejour skaffat sig ett bra facit på de banor som mästerskapet under perioden gästat för första gången. Under 2018 tog den unge BMW-skåningen en historisk första seger på Misano – en bana som liksom Assen blivit känd främst för sin MotoGP-historik – och tidigare i år slutade han tvåa på belgiska Zolder när också den anläggningen debuterade på DTM-kalendern.

Lägg därtill en rykande färsk andra pallplats för säsongen vid den senaste deltävlingen på Norisring för två veckor sedan, där Eriksson anförde BMW-flottan i det första av den helgens två race, och det är enkelt att förstå varför den nyblivne 21-åringen är förväntansfull inför visiten i Assen.

– Assen blir en helt ny bana för mig, säger Joel Eriksson. Jag har aldrig kört där, men jag gjorde ett besök tidigare i år för att inspektera den. Normalt brukar jag inte ha några större problem att lära mig nya banor. Misano var ett nytt ställe för mig i fjol och där vann jag, så det fungerade ganska bra. Zolder var också en ny bana och där hamnade vi också på pallen. Det gäller att vi gör ett bra jobb i förberedelserna inför helgen och verkligen fokuserar på utförandet, så tror jag att vi har goda chanser.

Banan i Assen kan sammanfattas i ett ord: snabb. Här finns flera långa fullfartssektioner där Erikssons turboladdade BMW M4 DTM kan dra full nytta av sina drygt 600 hästkrafter. Simuleringar från BMW indikerar att hastigheten kommer överstiga 200 km/h i fyra av kurvorna på den 4.542 km långa banan, och Assen stoltserar också med kalenderns enskilt snabbaste sväng: Ramshoek, som tas i hisnande 265 km/h och utsätter förarna för uppemot 3G.

– Det är en snabb bana, helt klart, fortsätter Joel Eriksson. Jag har kollat en del onboard-klipp och det verkar vara en utmanande layout med en skön rytm. Många svängar som leder in i varandra. Jag tror också att vinden kan påverka en hel del eftersom banan är så platt och avlång. Man kommer ha motvind på ett håll och medvind på det andra, vilket påverkar balansen i bilen. Det blir kul att komma dit!

Assen är den femte deltävlingen av nio på årets DTM-kalender och utgör därmed mittpunkten av årets säsong. Tävlingarna inleds med fri träning på fredag, med kval och race som vanligt på både lördag och söndag.