Racing

Formel E-stjärnan Joel Eriksson hyllar elektriska STCC-bilarna

Joel Eriksson, som tidigare tävlat framgångsrikt i Formel E, hyllar de nya elektriska STCC-bilarna efter att fått ett första smakprov under finalen på Mantorp Park.

Joel Eriksson. Foto: Oscar Malmlund

– Den är riktigt cool att köra och väldigt utmanande, något som kommer göra det underhållande för både förare och publik nästa år, säger Joel Eriksson.

24-åringen körde uppvisning framför nära 10 000 åskådare under Grande Finale på Mantorp Park med prototypen PWR002, som under skalet är identisk med de bilar som kommer att tävla i STCC 2023 när mästerskapet blir först i världen som elektrifierat nationellt mästerskap.

– Bilen gör 0-100 km/h på under tre sekunder, så den är ordentligt snabb. Dessutom rör den sig en hel del som gör den utmanande att köra och helt annorlunda mot de bilarna STCC hade i år. Det var riktigt kul att få en första smak av de nya bilarna och dessutom att se så mycket folk som kom till finalen, säger Joel Eriksson.

De nya STCC-bilarna har en batteri på 45 kWh och drivs av en elmotor på 550 hästkrafter.

Brink Motorsport och Exion Racing är de första teamen som bekräftat start i STCC 2023. Och Exion Racing blev först under finalen med att avslöja modell till 2023 där de kommer att tävla med nya BMW i4.

– Vi har aldrig haft en så intensiv och spännande höst och vinter i STCCs historia där de nya bilarna kommer utvecklas och byggas, plus att vi har ett stort antal avslöjanden på gång med förare, team och banor, säger Micke Bern, vd för STCC.

– Vi startar den 28:e STCC-säsongen 2023 med det största klivet framåt i mästerskapets historia och det är oerhört kul att höra Joel Erikssons kommentarer efter hans första test, en fingervisning om vilken spektakulär framtid vi är på väg till.

Joel Eriksson lämnar dörren öppen öppen för STCC 2023.

– Jag håller på att arbeta på upplägget för 2023 och STCC är helt klart ett intressant alternativ, säger Joel Eriksson.