Racing

Detroit-dubbel näst på tur för Felix Rosenqvist

Knappt har lugnet lagt sig på Indianapolis Motor Speedway efter Indy 500 innan det är dags för nästa stopp på IndyCar-kalendern – och dessutom ett särskilt intensivt sådant. I helgen dundrar fältet in på gatorna i Detroit, där inte bara ett utan två race ska köras – och Felix Rosenqvist är minst sagt laddad inför dubbeln i ”Motor City”.

Foto: IndyCar & Felix Racing

Den senaste månaden har varit ytterst hektisk för Rosenqvist och hans IndyCar-konkurrenter. Det gigantiska Indy 500-spektaklet nådde sin kulmen när den 103:e upplagan brakade loss i söndags, med Rosenqvist i slagläge på ett potentiellt toppresultat när han emellertid tvingades bryta i en masskrasch bara 24 varv från mål.

Ganassi-svensken behöver dock inte vänta särskilt länge på revansch. Redan i helgen är IndyCar tillbaka i rampljuset på den lika spektakulära som studsiga stadsbanan på ön Belle Isle i centrala Detroit, och Rosenqvist vet att det står extra mycket på spel under en deltävling då – för enda gången i år – två race äger rum på samma helg.

− Det har varit en extremt hektisk månad i Indianapolis, men jag känner mig faktiskt oväntat fräsch och redo att ta mig an gatorna i Detroit, säger Felix Rosenqvist. Att vara tillbaka på en stadsbana känns grymt inspirerande, och jag tror att Detroit kan bli en potentiell favorit för mig. Jag har aldrig varit där förut men har häpnat över många klipp därifrån under åren. Jag har längtat efter den här helgen ett tag.

Rosenqvist identifierar också en faktor som kan komma att spela till hans fördel under helgen på den kanadensiska gränsen: ett bra läge i depågatan, som han tilldelats tack vare sin pole position i INDYCAR Grand Prix.

Foto: IndyCar & Felix Racing

− Jag kommer att ha depåboxen närmast depåutfarten i helgen, vilket jag av erfarenhet vet kan vara avgörande på den här typen av banor, förklarar Rosenqvist. I Macau är det till exempel en enorm fördel. Det ger oss chansen att komma ut först i kvalet och undvika trafik och annat stök längre bak. Eftersom vi kör två race istället för ett i Detroit är den här helgen extra viktig för mästerskapet och vi kommer göra allt för att bygga vidare på farten vi haft i de två tidigare stadsloppen i år.

Detroit är den tredje stadsbanan på årets IndyCar-kalender, efter premiären i St. Petersburg (Florida) och klassiska Long Beach (Kalifornien). Rosenqvist gjorde en succéartad debut i St. Petersburg när han kvalade in som trea och länge ledde racet på sin väg mot en slutlig fjärdeplats, medan han i Long Beach såg ut att kunna utmana om pole position innan han dock kraschade i kvalet.

På grund av sitt speciella dubbelrace-format bjuder Detroit-helgen på ett alternativt tävlingsupplägg. Ett kval och ett race vardera kommer att köras på lördag och på söndag. De två loppen är helt fristående från varandra; lördagens kval ger gridden till lördagens race, och söndagens kval likaledes till söndagens heat.

Till skillnad från vid ordinarie enloppstävlingar kommer kvalformatet i helgen också att korrigeras. Istället för det sedvanliga tresegmentssystemet, där förarna avancerar genom en utslagsstege, kommer nu fältet att delas upp i två grupper som får vardera 12 minuter på sig att sätta en tid. Därefter är kvalet avslutat; inga fler pass/segment äger rum. Detta gäller för båda tävlingsdagarna.

Foto: IndyCar & Felix Racing