IndyCar – en kontaktsport

Något som det kanske inte pratas så mycket om i IndyCar är hur mycket stryk Dallara-chassina kan ta, särskilt på vanliga racerbanor. Felix Rosenqvist har tävlat med formelbilar över hela världen, men har aldrig upplevt så tåliga bilar.

Foto: IndyCar

– Vi ser hela tiden att man kan stöta på varandra och att hjulen kan gå mot varandra, sa han efter att ha gett sin teamkompis Scott Dixon en oavsiktlig knuff på sista varvet på söndagens Honda Indy 200 på Mid-Ohio Sports Car Course.

– Jag tycker det är en av de bra sakerna med Indycar, att vi kan vara riktigt aggressiva mot varandra utan att snurra eller skada bilarna, säger Rosenqvist.

Rosenqvist uppskattade också att Dixon och deras chef Chip Ganassi tyckte att knuffen var OK.

– Jag tror att alla gillade det, vi förare gillade fighten.

Foto: IndyCar

Även om Scott Dixon var hygglig på Mid-Ohios sista varv, så var en 46:e racevinst mer viktig för honom än att låta Felix ta sin första seger i serien.

– Jag kommer inte att lämna dörren vidöppen på något sätt, sa Dixon.

– Jag visste att han skulle gå djupt där men jag trodde att han tänkte vänta på att få en bra utgång från kurva två. Jag tror att om han bara hade varit lite tålmodig där, då hade han ha gått förbi mig i ingången på kurva fyra.

Dixon står kvar som den tredje mest segerrikaste föraren i IndyCar, men Mario Andrettis 52 segrar är allt mer inom räckhåll. A.J. Foyt vann 67 race i sin karriär.

– Jag har sagt det hela tiden, han är en stor talang och kommer att vinna många race, säger den femfaldiga IndyCar-mästaren Scott Dixon om teamkompisen Felix Rosenqvist.

De 41 poäng som Rosenqvist plockade på Mid-Ohio gav honom lite andrum i kampen om att bli årets rookie. Rosenqvist har 296 poäng och Santino Ferruccys 259. Colton Herta har 245, Marcus Ericsson 219.

Foto: IndyCar

Pin It on Pinterest