Racing

Rosenqvist bröt Daytona 24-timmars

Felix Rosenqvist fick lämna Florida utan att ha kört ett enda varv i helgens stora 24-timmarsrace i Daytona, efter att United Autosports-teamets bil #22 tvingats bryta i ett tidigt skede.

Foto: United Autosports.

Rosenqvist och förarkollegorna i bil #22 – Paul di Resta, Bijoy Garg och Dan Goldburg – var anmälda i den 13 ekipage stora LMP2-klassen, men stötte på patrull redan under de inledande timmarna i två separata incidenter.

Det första bakslaget kom cirka 90 minuter in i loppet, när en avåkning föranledde omfattande reparationer i depån som i praktiken tog bilen bort ur segerdiskussionerna. Till slut kunde man dock återuppta tävlingen och köra vidare in i skymningen.

Dessvärre fortsatte motgångarna några timmar senare när kontakt uppstod med en långsammare GTD-bil. Skadorna gick inte att reparera på plats och ridån drogs därmed ner för gott ungefär en fjärdedel in i loppet. Rosenqvist hade då ännu inte kört sin första planerade stint.

Goldburg, som satt bakom ratten vid tidpunkten för incidenten, klarade sig utan personskador.

– Det blev inte ett särskilt långt långlopp för vår del, säger Felix Rosenqvist. Det är tufft för alla. Vi hade självklart siktat på målgång och ett bra resultat, men så här är det i racing ibland. Det är en del av det som gör Daytona så utmanande. Allt kan vara över på en sekund. Även om jag inte fick köra ett enda varv i racet har jag ändå haft kul ihop med United Autosports, med Dan, Bijoy och Paul här i Daytona. Vi är ett team och vi tävlar och misslyckas som ett team. Vem vet, kanske kommer vi tillbaka hit i framtiden och gör ett nytt försök.

LMP2-klassen i Daytona vanns till slut av Era Motorsport #18 körd av Dwight Merriman/Ryan Dalziel/Connor Zilisch/Christian Rasmussen.

Totalsegern gick till GTP-ekipaget Porsche Penske Motorsport #7 med Josef Newgarden/Felipe Nasr/Matt Campbell/Dane Cameron.