Racing

Joel Eriksson avverkar officiellt DTM-test

Joel Eriksson har slutfört sina förberedelser – åtminstone på banan – inför 2019 års DTM-säsong med fyra dagars officiella tester på Lausitzring i förra veckan.

Testet sträckte sig från måndag-torsdag (15-18 april), med hela det 18 bilar stora startfältet på plats på den tyska anläggningen en bit från Berlin. Eriksson klockades för det snabbaste varvet av samtliga sex BMW-förare med tiden 1m35.884s.

Totalt tillryggalade BMW över 1250 varv och 5500 kilometer under de fyra dagarna.

Varvtiderna på Lausitzring indikerar att den nya generationens DTM-bilar, med fyrcylindriga turbomotorer, redan nu är mer än två sekunder per varv snabbare än sina föregångare. Testets bästa tid sattes av Audis Robin Frijns på 1m35.169s, vilket kan jämföras med fjolårets pole position-notering på samma bana: 1m37.343s.

– Vi hade lite problem under de första två dagarna, men det fick vi löst och allt ser bra och lovande ut, säger Joel Eriksson. Jag känner mig faktiskt väldigt komfortabel med bilen. Det nya turbokonceptet och de nya bilarna är ett oskrivet kort för alla, men det fungerar bra för mig så här långt. Det finns fortfarande lite att förbättra, men så är det för alla. Jag är optimistisk.

DTM-säsongen drar igång på Hockenheim (som traditionen bjuder) nästa helg. BMW möter i år motstånd från Audi och mästerskapsnykomlingen Aston Martin.

Joel Eriksson kommer precis som i fjol att tävla med startnummer #47 på sin BMW M4 DTM, som drivs av BMW Team RBM.