Racing

Linus Lundqvist hoppas inleda slaget om Europa med stil

Nio tävlingshelger, 18 race, ett stadslopp och åtta F1-banor: Linus Lundqvist står på tröskeln till en rejäl och spännande utmaning i den europeiska formelbilsserien Euroformula Open. Premiären äger rum i helgen på vykortsidylliska Circuit Paul Ricard i sydöstra Frankrike – och den regerande brittiska Formel 3-mästaren är på jakt efter karriärens nästa stora skalp.

Foto: Linus Lundqvist Racing.

-Det ska bli otroligt kul att äntligen få komma igång och tävla igen, säger Linus Lundqvist. Jag är extremt motiverad inför den här utmaningen. Det blir min första säsong på de stora banorna ute i Centraleuropa, och de skiljer sig rejält mot dem jag tävlat på tidigare i min karriär i Sverige och England. Det känns stort att kunna ta det här steget och att få köra en så här snabb formelbil på några av världens mest berömda banor.

Lundqvist kommer även i år till start för det brittiska teamet Double R Racing, samma stall som han tävlat för i England under både 2017 (Formel 4) och 2018 (Formel 3). Ett produktivt testprogram har under våren lagt grunden för vad man hoppas ska bli ännu en framgångsrik säsong, där Lundqvist emellertid möter tufft motstånd i ett startfält bestående av fler än 20 segersugna konkurrenter.

Bland de på pappret mest meriterade rivalerna märks en trio Red Bull-juniorer i form av Toyota Racing Series-mästaren Liam Lawson (Nya Zeeland), Yuki Tsunoda (Japan) och Jack Doohan (Australien), där de två förstnämnda tävlar för Formel 3-världsmästarna Team Motopark medan Doohan tar plats bredvid Lundqvist hos Double R Racing.

Foto: Linus Lundqvist Racing.

Det framgångsrika Carlin-stallet ställer i sin tur upp med fyra bilar. I den förarbesättningen finns bland andra Nicolai Kjaergaard (Danmark) och Billy Monger (Storbritannien), som båda slår följe med Linus Lundqvist i steget från brittiska Formel 3. Kjaergaard var den som pressade Lundqvist hårdast i matchen om titeln på de brittiska öarna i fjol.

-Det blir roligt att återförenas med Nicolai och Billy och ta vid där vi slutade i höstas, fortsätter Linus Lundqvist. Jag kommer att göra vad jag kan för att slå dem och vinna mästerskapet, men jag är säker på att de har samma plan. Första racet för säsongen är alltid lite extra spännande och det ska bli väldigt intressant att se var vi står i helgen. Jag längtar så mycket!

De Dallara-byggda Euroformula Open-bilarna påminner rent utseendemässigt om dem som används i det brittiska F3-mästerskapet, men är i själva verket betydligt mer tekniskt avancerade och flera sekunder per varv snabbare än sina Tatuus-konstruerade brittiska motsvarigheter.

Motorerna levereras av tre olika tillverkare: Spiess, Piedrafita och HWA (som Lundqvist och Double R Racing använder).

Helgens premiär körs alltså på Paul Ricard-banan inte långt från Marseille i södra Frankrike. Det var också där som Linus Lundqvist fick en första smak av Euroformula Open-konceptet vid ett gästspel i mästerskapets så kallade vinterserie i februari månad; ett gästspel som direkt resulterade i en seger.

-Det var första gången för mig på Paul Ricard och det var förstås trevligt att vinna, men det var mest en träningstävling och jag känner inte att det ger mig någon direkt mental fördel, avslutar Lundqvist. Däremot var det bra att lära sig banan och få en känsla för layouten. Vi får se hur det går nu när det blir allvar på riktigt i helgen, men mitt mål är att vara med där uppe och slåss om segrarna.

Circuit Paul Ricard står värd för Frankrikes Grand Prix för Formel 1, och är en av hela åtta banor på årets Euroformula Open-kalender som ingår i F1-VM. Utöver det gästar mästerskapet också gatorna i franska Pau.

Varje tävlingshelg utgörs av två race; ett på lördagen och ett på söndagen. Startuppställningen formeras i de föregående tidskvalen. Samtliga heat streamas LIVE på YouTube.