Eldriven motorsport: Världspremiär för nya Volkswagen ID. R

Volkswagen har nu presenterat sin vidareutvecklade version av ID. R – den helt eldrivna tävlingsbilen. Med detta sportiga flaggskepp för morgondagens eldrivna ID.-familj har Volkswagen i sommar ambitionen att sätta nytt varvrekord för elbilar på den 20,832 km långa Nordslingan på Nürburgring.

Volkswagen world premiere of the ID. R at the Nürburgring

För att föraren Romain Dumas ska kunna slå det nu gällande rekordet på 6:45.90 min., har Volkswagen Motorsport kontinuerligt utvecklat ID. R på ett minutiöst sätt. Den 25 april ger sig ID. R ut på sina första testvarv runt banan. Tävlingsbilen presenteras nu också i virtuell form i en mycket verklighetstrogen datorsimulering som finns att ladda ner gratis.

– ID. R har till uppgift att vara spjutspetsen för Volkswagens eldrivna produktfamilj ”ID.”, säger Sven Smeets, chef för Volkswagen Motorsport.
– Än en gång, nu 2019, kommer ID. R att demonstrera den stora potential som eldriften erbjuder genom att kombinera utsläppsfri teknik med genuin känsla. Nordslingan på Nürburgring är nästa anhalt på resan för ID. R – en bil som är en symbol för hur betydelsefull eldriften kommer att vara för all motorsportverksamhet på Volkswagen framöver. Att se ID. R ta sig an denna legendariska racerbana för första gången kommer garanterat att ge gåshud! fortsätter Smeets.

Eldriften i ID. R har en effekt på 680 hk (500 kW) och är anpassad speciellt efter Nordslingans världsunika bansträckning och karaktär. Två litiumjonbatteripaket lagrar energin i ID. R. Bilen har konstruerats i samarbete med expertis från Volkswagens produktutvecklingsteam och har en struktur som är jämförbar med den teknik som kommer att användas i de serietillverkade modellerna i ID.-familjen.

Ny aerodynamik med teknik direkt från Formel 1

Mest iögonfallande på den vidareutvecklade ID. R-versionen är de aerodynamiska detaljerna som alla är utformade för att ge maximal topphastighet.
– Vid backtävlingen Pikes Peak i fjol krävde de många kurvorna och den tunna luften maximal downforce, berättar François-Xavier Demaison, teknisk chef på Volkswagen Motorsport.
– Runt Nordslingan kommer ID. R att ligga på i snitt 180 km/h, med en topphastighet på huvudrakan på upp till 270 km/h. Därför har vi tagit fram ett helt nytt aerodynamikpaket med DRS, som i Formel 1, och även optimerat energihanteringen som styr de båda elmotorernas effekt och energiåtervinningen vid inbromsning, fortsätter Demaison.

DRS (Drag Reduction System) består i huvudsak av en hydrauliskt justerbar del på bakvingen som Romain Dumas med en enkel knapptryckning kan använda för att minska bilens luftmotstånd med cirka 20 procent. I Formel 1 använder man DRS vid omkörning, men på ID. R används systemet för att sänka energiförbrukningen.
– ID. R har en mycket kraftfull drivlina. DRS hjälper till att utnyttja denna höga prestanda med lägre energiuttag, så att den finns tillgänglig hela varvet runt den långa banan, förklarar Demaison.

Stora framsteg i utvecklingen sedan tävlingsdebuten 2018

Få andra kan Nürburgring-Nordslingan lika bra som Romain Dumas – fransmannen har redan vunnit det berömda 24-timmarsloppet fyra gånger. Ändå kommer han att betrakta banan med stor respekt då han ger sig ut på det första testvarvet.
– Jag har redan kört ID. R otaliga gånger runt Nordslingan i simulatorn. Men den riktiga känslan av de extremt höga kurvhastigheterna får man bara om man kör på banan på riktigt. Det är imponerande hur mycket ID. R har vidareutvecklats sedan 2018. Jag kan bara inte vänta på att få sitta bakom ratten i ID. R runt Nordsslingan, säger Dumas.

Digital världspremiär – ratta själv ID. R runt Nordslingan

Men det är inte bara Dumas som får möjlighet att köra ID. R på Nordslingan. Nu har även alla racingfans möjlighet att mäta sig mot mästaren – åtminstone i den virtuella världen. För att fira världspremiären av vidareutvecklade ID. R, släpper Volkswagen samtidigt ett gratis racingspel online. Denna racingsimulering för RaceRoom, gör att man själv kan ratta en ID. R runt 20,832 km långa Nordslingan och tävla mot Romain Dumas – dessutom med VR-glasögon om man så vill.

Den virtuella bilen är baserad på riktiga ID. R-data, och konstruktörerna på Volkswagen Motorsport har sett till att spelutvecklarna fått detaljerade kunskaper om den eldrivna bilens kördynamik så att de kunnat göra körupplevelsen så realistisk som möjligt på en hemdator. All information finns här: www.raceroom.com/volkswagen

Pin It on Pinterest