Racing

Brink och Karlsson toppade första STCC-testet

Brink Motorsport-förarna Tobias Brink och Mikael Karlsson toppade de första två officiella STCC-testdagarna på Mantorp Park med nya elektriska tävlingsbilarna från EPWR.

Totalt kördes totalt åtta testpass och över 600 varv under två dagar på såväl långa som korta versionen av Mantorp Park där det bara skilde tiondelar i toppen.

Foto: Anders Helgesson

– Vi har haft två mycket produktiva testdagar där teamen har fått många varv och det är extra kul att det är så jämnt mellan alla olika förare, team och bilar. Att se en helt ny generation av elektriska tävlingsbilar på banan i händerna på våra team känns helt otroligt bra. Nu är förberedelserna igång på allvar för vår historiska elektrifiering av STCC och en intensiv period väntar för samtliga förare och team inför premiären i Göteborg, säger Micke Bern, vd för STCC.

Tesla Model 3-förarna Mikael Karlsson och Tobias Brink satte snabbaste tiderna 1:26.562 och 52.772 respektive under de båda testdagarna.

– Det är väldigt tidigt att dra några slutsatser av detta, men en första bra indikation att vi toppade båda testpassen. Bilarna är sjukt kul och lekfulla att köra där gatdäcken från Yokohama ger kontrollerbara sladdar när man börjar närma sig gränsen. Vi har bara naggat ytan på bilarna och det finns mängder kvar att göra. Nu väntar fler tester och en spännande kapplöpning mellan teamen inför premiären, säger Tobias Brink.

Den mest segerrika STCC-föraren Robert Dahlgren gjorde sina absolut första varv i CUPRA Sweden – PWRs CUPRA Born och satte femte snabbaste tid på båda versionerna av banan.

– De första testdagarna flöt förvånansvärt bra på med tanke på att vi precis fått leverans av helt nybyggda bilar till ett nytt koncept. Jag har aldrig kört något som liknar detta när jag jämför med tidigare STCC-reglementen, V8 Supercars och Porsche Carrera Cup. Bilarna har väldigt mycket effekt men låg greppnivå, det gör det körtekniskt svårt att hitta farten. Men det var riktigt kul och vi betraktade egentligen de första testdagarna som roll out för att se att allt fungerar och skapa en uppfattning om hur vi ska jobba med dem, säger Robert Dahlgren.

Oliver Söderström var näst snabbast på långa banan för Exion Racing i en BMW i4 och den tidigare junior SM-mästaren körde testet som en utvärdering för eventuell körning i STCC 2024.

– Första dagen gick bra och jag satte min snabbaste tid nästan direkt. Sedan hade vi lite tekniska problem och tappade en del tid på banan, men det är att vänta så här tidigt i utvecklingen. Andra dagen fick jag betydligt mer varv och fick lite känsla för vad som behöver göras med bilens inställningar. Körkänslan är bra och det är en kul tävlingsbil att köra. Det är svårt att veta exakt hur däcken fungerar som kommer att ge en helt annan dimension i både kval och tävling. Men extra kul att det var så jämnt redan under de första testerna och jag tror att det kommer att bli ännu jämnare under de kommande testerna, säger Oliver Söderström.

En annan förare som körde testet som utvärdering är regerande Porsche Carrera Cup Scandinavia-mästaren Ola Nilsson som imponerade med tredje snabbaste tid på korta banan bakom ratten på en av Exion Racings Volkswagen ID.3.