Racing

Joel Eriksson på startlinjen när turbomatad DTM-era inleds

DTM är tillbaka – snabbare och starkare än någonsin. Med nya bilar, nya motorer, en ny tillverkare och nya banor utgör 2019 års säsong startskottet för en ny era i det tyska touring car-mästerskapet – och BMW:s Joel Eriksson är fylld av tillförsikt inför helgens premiär på Hockenheim.

– Jag är extremt laddad, säger den 20-årige skåningen. Det är det här man gått och väntat på i flera månader nu. Det känns som en evighet sedan senaste racet och jag tror att alla är lika spända på att dra igång just den här säsongen med så många nyheter. Det blir en ny era för DTM och jag hoppas vara med och sätta färg på den.

Turboladdad framtid

Den stora nyheten inför årets säsong rör motorreglementet, där de gamla V8:orna nu bytts ut mot moderna fyrcylindriga och mer bränsleeffektiva turbomotorer. Effekten har ökat med närmare 100 hästkrafter till hela 610 hk, samtidigt som bilarna blivit lättare; en formel som väntas sänka varvtiderna med runt tre sekunder och göra DTM-bilarna snabbare än någonsin.

Det aerodynamiska paketet har också det omarbetats. Syftet är att generera mindre downforce och lägre luftmotstånd, vilket i sin tur leder till högre topphastigheter och gör det enklare att följa en framförvarande rival utan att påverkas alltför mycket av den turbulenta luften. Dessutom har ett nytt push-to-pass-system, som tillfälligt ökar motoreffekten ytterligare, införts för att underlätta omkörningar.

-Hela konceptet är framtaget för att göra racingen ännu bättre, fortsätter Joel Eriksson. Samtidigt kräver det också en anpassad körstil. Vi har mycket mer effekt än i fjol, men däcken är desamma och de kommer behöva hantera ännu mer kraft nu. Det gäller att ta hand om dem i racen, speciellt bakdäcken. Starterna blir ett annat kritiskt moment som påverkas mycket. Det kommer att ställa högre krav på oss förare, men för mig har känslan i bilen varit väldigt positiv under försäsongen. Jag tror att vi kommer få se en väldigt intressant premiär i helgen.

Högoktanigt startfält

Joel Eriksson, som DTM-debuterade förra året och också vann ett race på italienska Misano, står inför sin andra säsong som officiell BMW-förare i den bayerska biltillverkarens största racingsatsning. Under 2019 ställs man mot dels beprövat motstånd i form av den mångåriga rivalen Audi, men också mot nya konkurrenter när brittiska Aston Martin gör entré.

Fem tidigare mästare kommer till start i DTM den här säsongen: Marco Wittmann och Bruno Spengler för BMW, René Rast och Mike Rockenfeller för Audi, och Paul di Resta för Aston Martin. Totalt består fältet av 18 förare, varav fem är nykomlingar. Bland dessa märks Erikssons nye BMW-kollega Sheldon van der Linde samt Audis Pietro Fittipaldi, barnbarn till F1-legendaren Emerson Fittipaldi.

Omarbetad kalender med japansk touch

Kalendern omfattar i år nio deltävlingar, med holländska Assen som nytillskott och belgiska Zolder – som arrangerade det allra första DTM-loppet 1984 – tillbaka på agendan. I slutet av november kommer delar av DTM-fältet också för första gången att gästa Japan och Fuji Speedway för ett gemensamt race (som dock inte ingår i mästerskapet) med den motsvarande inhemska serien Super GT.

Följ hela säsongen live på DTM.com

Precis som i fjol kommer samtliga årets DTM-pass – träningar, kval och race – att streamas LIVE på www.dtm.com/live. Helgupplägget har dock korrigerats något inför i år, med all träning nu inplanerad på fredagen medan lördag och söndag avsätts helt för varsitt kval och race.

Båda premiärhelgens två heat på Hockenheim startar kl. 13.30.

Joel Erikssons BMW M4 DTM bär, liksom 2018, startnummer #47.