Årets största utmaning för Kristoffersson

Med en seger i ryggen från senaste deltävlingen åker Johan Kristoffersson till Macau för säsongens näst sista racehelg i WTCR. Den välkända stadsbanan i Asien blir ännu en ny erfarenhet för värmlänningen.

En förstaplats blev det i Japan. Nu siktar Johan Kristoffersson på nya pallplatser vid WTCR-tävlingen i Macau. Foto: Frederic Le Floc’h / DPPI

− Den största utmaningen i år, kanske den mest utmanande racingbanan i hela världen, säger Kristoffersson och utvecklar sitt resonemang:
− Nürburgring var en stor utmaning, men där hade jag ändå varit tidigare. Den här är helt ny för mig. Det är en lång bana och därmed svår att lära sig på kort tid. Visst, jag har kört simulator, men man får inte med sig alla hopp och ojämnheter där.

Trots att Cirucito de Guia är en stadsbana är topphastigheten mycket hög, ännu en kittlande faktor.
− Vi kommer att slipstreama i 265-270 km/h mellan murarna. Det gäller att ha respekt för det och växa fram i tryggheten.
Volkswagen-kollegan Rob Huff har dominerat i Macau genom åren och har större erfarenhet än alla andra.
− Han kommer att ligga långt fram. Det här är hans trumfkort, men det bör ju vara en fördel att vi kör i samma team.

Kristofferssons egna förväntningar är aningen nerskruvade, men han vill inte kalla dem blygsamma.
− Egentligen mer realistiska. Det är orimligt att tro att rookie-förarna ska kunna mäta sig med dem som varit där tidigare. I alla fall om man tittar på tidigare års resultat.

Deltävlingen i Japan för några veckor sedan blev en trevlig upplevelse för Johan och Sébastien Loeb Racing. Faktum är att endast mästerskapsledande Esteban Guerrieri plockade fler poäng än Kristoffersson gjorde med sin Golf GTI TCR på Suzuka-banan.
− Vi fick absolut mycket bra att ta med oss därifrån, men det kräver mycket jobb att analysera oss själva och få fram vad det var vi gjorde bra.

Resan till den administrativa lilla regionen i södra Kina innebär också en ny dygnsomställning. Problemet med den senaste försökte Kristoffersson möta med tidiga löpturer strax före avresan. Fungerade det?
− Det kan vi jämföra efter den här helgen, för nu har jag inte gjort det, men det är bara fem-sex dagar sedan jag kom tillbaka i den normala zonen efter senaste resan, berättar Johan.

Den gångna helgen släppte också den dubble världsmästaren i rallycross ifrån sig sin titel som regerande, i och med att Timmy Hansen kröntes till 2019 års mästare. Det blev en rekordjämn säsong med Hansen och Andreas Bakkerud på samma poäng i totalställningen. En stark kontrast till förra säsongen när Johan vann med rekordmarginalen 93 poäng.
− Det bara att gratulera och det kan i alla fall inte bli jämnare än det blev. Jag sa redan i mars att Timmy skulle vinna och jag fick rätt, även om han gjorde det onödigt spännande.

Pin It on Pinterest