Joel Eriksson på plats i Macau för GT-VM

Joel Eriksson har anlänt till den asiatiska casinometropolen Macau för 2019 års upplaga av FIA GT World Cup, VM för GT-racing, den 14-17 november.

Foto: Mattias Persson / Motorsport Publication.

Eriksson står inför sin fjärde start i Macau Grand Prix, det berömda gatloppet i den före detta portugisiska kolonin utanför Hong Kong, men gör efter tre år i Formel 3-klassen nu debut i evenemangets kategori för GT-bilar.

– Jag är extremt laddad inför den här tävlingen, på en bana som inte går att jämföra med något annat, säger Joel Eriksson. Jag älskar Macau och har haft en bra historik här i Formel 3 med både pole position 2017 och en andraplats i racet i fjol. Jag trivs verkligen här och det ska bli väldigt kul att ta sig an det här stället i en GT-bil för första gången.

Den 21-årige skåningen har handplockats av BMW, sin ordinarie uppdragsgivare i DTM, som en av endast två förare som anförtrotts uppgiften att försvara den bayerska biljättens färger i ett av världens absolut största GT-race. Eriksson kommer att köra en BMW M6 GT3 för det kinesiska teamet FIST-Team AAI, medan fjolårsvinnaren Augusto Farfus tar plats i en likadan bil driven av BMW Team Schnitzer.

BMW-duon (som för övrigt är goda vänner utanför banan) ställs dock emot ett förstklassigt motstånd i jakten på VM-titeln. I startfältet finns inte färre än fyra tidigare vinnare av GT-loppet i Macau, där förutom Farfus även de båda Mercedes-förarna Edoardo Mortara och Maro Engel, samt Porsches Laurens Vanthoor, tidigare varit först över mållinjen på den exceptionellt krävande 6.2 km långa stadsbanan.

Bland förhandsfavoriterna märks också namn som Raffaele Marciello (Mercedes), som kvalade in på pole i FIA GT World Cup i fjol, samt Porsches rutinerade GT-stjärnor Earl Bamber och Kevin Estré.

Totalt kommer 17 bilar från fyra olika tillverkare – BMW, Porsche, Mercedes och Audi – till start i FIA GT World Cup 2019.

Foto: Mattias Persson / Motorsport Publication.

Joel Erikssons BMW M6 GT3 bär startnummer 91.

– Det kommer att bli enormt tuff konkurrens, och jag är en av få som aldrig kört en GT-bil i Macau förut, fortsätter Joel Eriksson. Det kommer nog ta ett pass eller två att komma in i det, och nyckeln blir att göra så många varv som möjligt under träningen och hålla sig borta från barriärerna. Jag kommer att ta det steg för steg, med målet att vara fullt uppe i tempo när det blir dags för kval. Sedan får vi ta det därifrån i racen och se var vi står gentemot de andra. Det blir en stor utmaning men jag ska ge allt för att nå ett bra resultat.

FIA GT World Cup inleds med 30 minuters fri träning på torsdag. Därefter väntar ytterligare ett träningspass under fredagen, då också tidskvalet ska köras. Tidskvalet avgör startuppställningen till lördagens så kallade Kvalificeringsrace, som sträcker sig över 12 varv och som i sin tur formerar gridden till söndagens direkt avgörande, 18 varv långa final.

Pin It on Pinterest