Efterlängtad IndyCar-premiär för Rosenqvist

NTT INDYCAR SERIES inleds äntligen, med spektakulärt race under strålkastarnas sken i över 350 km/h, natten mot söndag svensk tid.

Foto: Chip Ganassi Racing.

Lördagen den 6 juni, på självaste Sveriges nationaldag, blir IndyCar en av motorsportens första aktörer att återuppta tävlingsverksamheten – och man gör det med ett race som kommer att bjuda på gigantiska utmaningar.

Premiären sker nämligen på Texas Motor Speedway; en superspeedway-oval där snitthastigheten i förra årets kval översteg hisnande 354 km/h. Helgens premiärrace, som körs inför tomma läktare, äger dessutom rum efter mörkrets inbrott under strålkastarbelysning.

– Det här blir en av de största utmaningarna jag varit med om i min karriär, säger Felix Rosenqvist. Vi har inte kört en meter sedan försäsongstesterna i februari, och då regnade dessutom det mesta bort. Jag har kört totalt en och en halv dag under hela 2020, och inte varit på en oval sedan i augusti. Att inleda säsongen på en superspeedway som Texas Motor Speedway kommer att kräva stor respekt från oss förare. Jag hoppas att alla är smarta i det här racet.

De historiskt unika omständigheterna gör helgens premiär, formellt betitlad Genesys 300, ytterst komplex. För att minimera smittorisken har tävlingens tidsschema kraftigt komprimerats, och all körning äger rum på endast en dag. Det innebär att träning, kval och race körs med korta mellanrum och utan utrymme för misstag.

Racet i sig har dessutom kortats ned från ursprungliga 248 varv till 200 (300 miles/480 km).

– Allting är unikt den här helgen, fortsätter Felix Rosenqvist. Dels får vi mindre körning totalt, men det är dessutom kortare mellan passen. Samtidigt har vi färre reservdelar och minimalt med personal med oss till banan. Det gäller verkligen att undvika incidenter under träning och kval. Det kommer vara stor press på alla i helgen, men det är en utmaning jag ser fram emot. Jag är väldigt sugen på att komma igång nu!

Ett av de stora samtalsämnena inför årets IndyCar-säsong är introduktionen av det nya säkerhetskonceptet aeroscreen – en ballistisk vindruta som spänner i en titanram runt cockpit. Syftet är att skydda föraren vid en eventuell kontakt med lösflygande föremål.

– Aeroscreen var något av det vi var mest nyfikna på inför St. Pete, och den känslan består inför Texas, avslutar Felix Rosenqvist. Den fungerade väldigt bra under försäsongen, men jag har själv aldrig testat den på en oval. Det blir intressant att se hur den extra vikten, som dessutom sitter ganska högt upp på bilen, kommer att påverka däckslitaget.

Premiärracet på Texas Motor Speedway körs kl. 02.05 natten mot söndag svensk tid. Både träning, kval och race sänds live på Viasat Motor.