Karting

Mathilda Olsson och Kenneth Hildebrand vann Prins Carl Philips Racing Pokal

Det blev seger för Mathilda Olsson och Kenneth Hildebrand när kartingtävlingen Prins Carl Philips Racing Pokal avgjordes i samarbete med bland annat Porsche Carrera Cup Scandinavia. På GTR Motorpark i Eskilstuna vann Olsson överlägset Rotax Max Senior medan Hildebrand bjöds betydligt tuffare motstånd i Rotax Max DD2. För samtliga pristagare väntar en heldag på Gelleråsen Arena den 14 oktober. Där kommer de få testköra en Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport.

Prins Carl Philip med årets segrare i Prins Carl Philips Racing Pokal, Kenneth Hildebrand och Mathilda Olsson. Foto: Micke Fransson/teambild.se

Den åttonde upplagan av Prins Carl Philips Racing Pokal bjöd på fina startfält i pokalklasserna Rotax Max Senior och Rotax Max DD2. I den sistnämnda tävlade till och med tävlingens initiativtagare, prins Carl Philip. Någon pokal till sig själv fick han emellertid inte överräcka på kvällens prisutdelning. Prins Carl Philip, som kör Porsche Carrera Cup Scandinavia med framgång, kämpade på tappert, men en bit ner i fältet. De främsta platserna var det andra som gjorde upp om.

”Överträffade mig själv”

I Rotax Max Senior var det 18-åriga Mathilda Olsson från Uppsala som behärskade den för tävlingen nya banan (tidigare har Prins Carl Philips Racing Pokal avgjorts på Lidköpings Motorstadion), och de yttre förhållandena bäst. Det var lite oväntat med tanke på att lördagens finalpass avgjordes i regn och på våt bana, vilket inte är Olssons favoritunderlag.

– När regnet drog in kände jag en viss oro. Då var jag inte alls övertygad om att det skulle gå så här bra. Även om andra sagt att jag är snabb även i regn har jag aldrig riktigt trott på mig själv i de förhållandena. Men i dag överträffade jag mig själv. Jag är så himla nöjd med teamets jobb och min egen prestation, sa en jublande glad Olsson som hade lite svårt och förklara varför trendbrottet kom just i Eskilstuna i lördags.

– Jag vet egentligen inte, men jag gillar den här banan väldigt mycket och för tre veckor sedan var jag i Belgien med mitt engelska team och tävlade i regn, så jag kände mig rätt bra förberedd.

Efterlängtad triumf

Mathilda Olsson har haft något stort på gång i Prins Carl Philips Racing Pokal tidigare. En bestraffning höll henne borta från topplaceringarna 2018 och i fjol tvingades hon ge upp sin poleplats på formationsvarvet med tekniska problem.

På GTR Motorpark höll det hela vägen. Hon var snabbast i kvalet och vann såväl Final 1 som Final 2 och den avslutande Superfinalen. Segermarginalen i den sistnämnda blev över fem sekunder. Olsson var överlägsen.

– Att äntligen få vinna Prins Carl Philips Racing Pokal betyder mycket för mig. Det känns extremt skönt, intygar hon.

Mathilda Olsson (300), Joey Hanssen (40). Foto: Micke Fransson/teambild.se

Världsmästare tvåa

Bakom Mathilda Olsson blev det holländskt på andra plats. Rutinerade och meriterade Joey Hanssen, med en VM-titel i klassen KZ2 på meritlistan, tog nämligen den före Felix Jansson från Stockholm.

Rasmus Jansson, som startade Superfinalen på tolfte startruta, var visserligen trea över mållinjen, men fick nöja sig med fjärde plats sedan han fått en tidsbestraffning efter målgång.

Fjolårsmästaren Rasmus Fridell, erkänt duktig i regn, delade första startled med Mathilda Olsson i Superfinalen, men han kom inte alls överens med de nya regndäcken och fick nöja sig med elfte plats i mål.

Oväntad konkurrens

I Rotax Max DD2 hade många David Rehme från Hässelby som favorit till segern. Men han fick oväntad konkurrens av Kenneth Hildebrand, ägaren till det team, KH Racing, som Rehme tävlar för.

Hildebrand som inte tävlat i DD2-klassen på nio år, och som gjorde sin senaste tävling efter fem års uppehåll förra säsongen, kom så sent som i torsdags på att han skulle anmäla sig till Prins Carl Philips Racing Pokal.

– Jag kunde inte sova och låg och tänkte på att jag skulle få mycket fritid i helgen så… Klockan åtta morgonen därpå slog vi ihop en kart, berättar han.

Hildebrand var bra med på fredagens träning – trea som bäst på det sista passet – men tappade lite i kvalet där han tog målflagg som sjua. Sen kom regnet och 2005 års segrare i världsfinalen i Rotax Max Junior gjorde precis som Mathilda Olsson – vann Final 1, Final 2 och Superfinalen.

Tuff teamduell

I den sistnämnda gjorde Hildebrand upp om segern med sin adept, teamkompisen David Rehme. Från femte ruta öppnade Rehme racet mästerligt och var uppe som tvåa, i rygg på Hildebrand, redan efter ett varv.

Rehme, som vann kvalet i stor stil och även var först över mållinjen i Final 1, hade startat ännu längre fram om det inte hade varit för tekniska bekymmer i Final 2 där han fick nöja sig med nionde plats.

En bit in i racet tog sig Rehme om Hildebrand och efter en andra- och en tredjeplats såg det ut som om Hässelbysonen äntligen gick mot seger i Prins Carl Philips Racing Pokal.

– Men i samband med en varvning blev jag blockad och Kenneth kunde ta sig förbi igen, berättar en mycket besviken Rehme, som var den snabbare av de två i slutet på racet, men Hildebrand lämnade ingen lucka.

– Och jag ville inte chansa och riskera att sätta av oss båda.

Med anledning av det som hände i samband med varningen medgav Hildebrand efteråt:

– Lite tur hade jag och jag gillar ju att tävla så jag funderade jag ett tag på att släppa om honom.

Nu blev det inte så. Hildebrand höll undan hela vägen in i mål och ser fram emot provkörningen av Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport på Gelleråsen den 14 oktober.

– Det var egentligen för att få testa en sådan som jag ställde upp här i dag.

• Kan det bli Porsche för dig kommande säsong?

– Jag tycker inte att jag är för gammal i alla fall, säger 31-åringen.

Kenneth Hildebrand (24), David Rehme (455). Foto: Micke Fransson/teambild.se

Fredricsson på pallen

Bakom KH Racing-duon Hildebrand och Rehme bjöd Porsche Carrera Cup-föraren Pontus Fredricsson, Huddinge, och fjolårstrean Max Lindén på en härlig kamp om den sista platsen på pallen. Fredricsson, som startade från sjätte ruta, gjorde, sin vana trogen från PCCS, en kanonstart och avancerad direkt till tredje plats. Den behöll han genom hela racet trots intensiv uppvaktning från Uppsalaföraren.

I DD2-klassen fanns det fler ”gästförare”. Den som övertygade mest bakom Pontus Fredricsson var crosscar-föraren Julle Ljungdahl från Norrtälje. Han var snabbast på fyra av fredagens fem träningspass och tvåa både i kvalet och i Final 2. I Final 1, som var hans första någonsin i regn med DD2-karten, snurrade han. Julle stod i andra startled i Superfinalen, men försvann dessvärre tidigt med tekniska problem.

Prins Carl Philip avrundade en blöt lördag på GTR Motorpark med att traditionsenligt agera prisutdelare. Som avslutning tog han dessutom hand om mikrofonen och sa bland annat:

– Jag är otroligt nöjd och glad med dagen och vill rikta ett stort tack till alla förare, team, samarbetspartners och funktionärer.

Prins Carl Philip.
Foto: Micke Fransson/teambild.se