Karting

Historiskt SM i el-kart avgörs i samarbete med Prins Carl Philips Racing Pokal

Svensk Bilsport säger ja till SM och JSM i el-kart 2022. Mästerskapet arrangeras i samarbete med att Prins Carl Philips Racing Pokal, som 10-årsjubilerar på GTR Motorpark i Eskilstuna 25-28 augusti.

Att el-kart blir en del av Prins Carl Philips Racing Pokal kommer inte som någon stor överraskning. Redan i somras pratade promotorn Thomas Johansson och tävlingens grundare, prins Carl Philip, om att utveckla eventet i just den riktningen.

Under tävlingens genomförande 2021 fanns också österrikiska tillverkaren Rotax på plats på GTR Motorpark med två Rotax E20. Flera förare tog chansen att provköra den eldrivna karten som gör 0-100 km/h på imponerande tre sekunder. En av de som testade Rotax E20 var prins Carl Philip. Han imponerades framför allt av vridmomentet i karten.

– Häftigt! Full effekt direkt, det är så elfordonen fungerar, sa prins Carl Philip bland annat.

Den 25-28 augusti kommer Rotax tillbaka till GTR Motorpark och Prins Carl Philips Racing Pokal. Den här gången med 36 Rotax E20 som alla ska användas i en historisk mästerskapsdebut. Svensk Bilsport har nämligen sagt ja till att komplettera redan befintligt SM och JSM i karting med ett mästerskap för eldrivna kartar, Rotax E20.

– Alla vet att bilsporten går mot en ny tid där det fossila bränslet på sikt kommer fasas ut och ersättas av fossilfritt och inom en del klasser el-drift. Att kartingen redan nu har en SM-klass i el tycker jag är riktigt positivt och visar att kartingen och bilsporten är på helt rätt väg för framtiden. Att det dessutom är premiär på Prins Carl Philips Racing Pokal känns som en självklarhet, det är en tävling där vi hittar nästa generation stjärnor, säger Anna Nordkvist, Svensk Bilsports Generalsekreterare.

Jo Anna Axelsson, ordföranden i Svensk Bilsports kartingutskott, är också väldigt nöjd och glad att det här eventet kan genomföras.

– Det ligger helt i linje med den miljöpolicy som Svenska Bilsportförbundet har antagit. Målet är att karting i Sverige inom en inte allt för avlägsen framtid ska vara helt fossilfritt. Det här mästerskapet är ett stort steg i rätt riktning, säger Axelsson.

Under året har kartingutskottet även infört ett miljövänligt enhetsbränsle i form av Aspen alkylatbensin vid all form av tävling och träning inom karting.

Rotax blir en lika naturlig som viktig samarbetspartner i SM i el-kart 2022.

– Rotax har ett fungerande koncept som är väl utprovat. Företaget introducerade ett el-kartprojekt redan 2017. Det har utvecklats succesivt och nylanserades inför säsongen 2020 som Rotax E20, säger Thomas Johansson.

Tävlingsmässigt har Rotax E20 körts i Tyskland, men också i Rotax Max Challenge Euro Trophy och nu senast i världsfinalen, Rotax Max Challenge Grand Finals, som avgjordes i Bahrain. Där blev svensken Hannes Morin tvåa. Nu kommer ”framtiden till Sverige.

– Vi i tävlingsorganisationen är självklart mycket glada och stolta över att Svensk Bilsport gett oss förtroendet att bli den första arrangören av ett svenskt mästerskap för eldrivna kartar. Med SM och JSM och 10-årsjubilerande Prins Carl Philips Racing Pokal med dess supportklasser törs jag lova att tävlingen på GTR Motorpark kommer att bli något alldeles extra, säger Johansson.

Mästerskapet kommer att avgöra i en senior- och en juniorklass. I JSM kan man tävla från det kalenderår man fyller 13 år och upp till 15 år. Senior räknas man som från det kalenderår man fyller 15 år.

Kartarna kommer att vara de samma i båda klasserna, men med olika effektuttag. Rotax har ett internationellt sportsligt reglemente som kommer att fungera som bas för genomförandet av mästerskapet. Tävlingsformatet blir det samma som i Prins Carl Philips Racing Pokal och som genomfördes första gången 2021: Varje klass avgörs i fyra finalheat där trion som samlar flest poäng får kliva upp på SM-pallen.

– Utöver SM-guld vinner mästarna dessutom en fri start i världsfinalen, Rotax Max Challenge Grand Finals, som kommer att avgöras i Portimao, Portugal 19-26 november. En unik möjlighet att få mäta sig mot de bästa i världen i Rotax E20, säger Thomas Johansson.

En första registrering/intresseanmälan för deltagande i SM i el-kart öppnar redan den 1 februari. När reglementet är klart går en officiell inbjudan ut och därefter öppnar anmälan. Detta förväntas ske någon gång i mars månad.

SM i el-kart kommer att livestreamas avgörs i samarbete med Svensk Bilsport, Nej Till Näthat, Rotax, Radne Motor och GTR Motorpark.

Fakta
Rotax E20
Motor: Batteridriven vätskekyld elmotor. Bromsåtervinning. Vikt ca 20 kg.
Effekt: 24 kW (27kW med boost).
Vridmoment: 190 Nm (210 Nm med boost).
Boostknapp: 5 sekunder extra motoreffekt var 30:e sekund.
Toppfart: 135 km/tim.
Acceleration: 0-100 m km/tim på 3 sekunder.
Transmission: Sammanbyggd med motorn, direkt drivning. Backknapp.
Batterikapacitet: 5,6 kWh/400 V. Vikt ca 48 kg.
Laddtid: 45 min.
Drifttid: Ca 15 min.
Chassi: Sodi DD2 104 cm.
Bromsar: Hydrauliska skivor fram, en skiva på bakaxeln.
Vikt: 142 kg (utan förare).