Rallycross

KYB Team JC världsmästare i rallycross – Mattias Ekström tvåa i förar-VM

Svenska JC Raceteknik, som driver KYB Team JC, fick en lyckad första säsong i rallycross-VM. Med 16 poängs marginal segrar de i teammästerskapet. Samtidigt slutar Mattias Ekström tvåa i förar-VM, följt av teamkollegan Robin Larsson på sjätteplats.

Foto: Jaanus Ree

Rallycross-VM är avgjort. Åtta deltävlingar i fyra olika länder kunde genomföras trots den rådande Coronasituationen. Idag blev det officiellt att den nionde och avslutande deltävlingen, som skulle köras på tyska Nurburgring 12-13 december, ställs in. Därmed är det klart att JC Racetekniks VM-team KYB Team JC, som har lett mästerskapet från första deltävlingen, står som segrare i team-VM och även kniper andraplatsen i förar-VM.

JC Raceteknik har tidigare haft stora framgångar i rallycross, med bland annat EM-guld, fyra mästerskapsguld i RallyX Nordic samt flertalet medaljer. Under 2020 debuterade Värmlandsbaserade JC Raceteknik i rallycross-VM (FIA World Rallycross Championship) med KYB Team JC – och debuten blev minst sagt lyckad.

KYB Team JC representerades av två förare: Tidigare världsmästaren Mattias Ekström samt regerande Europamästaren och RallyX Nordic-vinnaren Robin Larsson. Teamets höjdpunkter under 2020 har dels varit vinsten under deltävlingen i Höljes, samt de dubbla pallplatserna i Riga med en seger och en andraplats. För Ekströms del resulterade säsongen i två vinster och tre andraplatser – och han slutade tvåa i förar-VM, efter Johan Kristoffersson. Teamkollegan Larsson fick en tuffare säsong. Han låg inledningsvis trea i förar-VM och tog bland annat en andraplats och fyra finalplatser under året. Men några kostsamma tekniska problem, raceincidenter och mindre misstag gjorde att han istället slutade på en hedersvärd sjätteplats i VM. Förarnas sammanlagda poäng gör att KYB Team JC blir världsmästare i teammästerskapet med 16 poängs marginal.

I FIA European Rallycross Championship (rallycross-EM) hade JC Raceteknik en permanent förare: Ben-Philip Gundersen. Gundersen, som 2019 segrade i RallyX Nordic i klassen Supercar Lites, gjorde under året sin debutsäsong i Supercar. Norrmannen imponerade stort och låg inför den tredje och sista deltävlingen i Tyskland på fjärde plats, med en poäng upp till pallen. Även Enzo Ide och Mats Öhman har kört några deltävlingar tillsammans med teamet – Ide kom till start under EM i Höljes samt VM i Barcelona, medan Öhman körde EM-deltävlingen i Höljes. I och med att den avslutande deltävlingen ställs in tvingas arrangörerna stryka hela Europamästerskapet 2020 och inga medaljer delas ut.

– Jag startade JC Raceteknik 2014 med en dröm att någon gång köra VM, så att redan första året ta teamguldet med KYB Team JC är svårt att toppa, säger Joel Christoffersson, teamchef. Världsmästare, det är en fantastisk känsla. Inför säsongen hade jag guldet som mål, och att lyckas hålla ledningen från start till mål gör bara saken ännu bättre. På grund av Covid-19 kom säsongen igång sent, och även om det såklart är synd att inte få avsluta och fira på plats i Nurburgring känns det skönt att kunna knyta ihop säcken. Mattias och Robin har gjort ett fantastiskt jobb. Jag tycker vi gett Johan och KMS en bra fight i år, och vi är det team som utmanat dem mest. Mattias har gjort det han kan genom hela säsongen och vi är verkligen nöjda med hans andraplats. Det här är första, och troligen enda, gången han kommer köra en full säsong med oss och det har varit en ära att ha honom i teamet. Robin har under säsongen steppat upp och visat att farten från EM håller i sig. Tyvärr hade han både otur och gjorde ett par egna misstag, annars tror jag att han hade haft stor chans att komma topp tre i mästerskapet. Jag är väldigt tacksam för jobbet hela KYB Team JC och JC Raceteknik lagt ner den här säsongen. Det har inte varit ett enkelt år för någon, och alla har kämpat riktigt hårt. Också ett stort tack till alla våra samarbetspartners den här säsongen som ställt upp trots dessa tuffa tider, utan dem hade vi inte kunnat ta VM-guldet. Nu kommer hela teamet ladda om och jobba med att försöka hitta en plan för 2021. Tills dess: vara rädda om varandra.

– Jag kom in i det här utan att ha en tanke på att köra rallycross igen, till att sitta här med både guld i team-VM och silver i förar-VM, säger Mattias Ekström. Det enda övriga målet var såklart att även vinna förar-VM, men vi var inte tillräckligt snabba helt enkelt. Alla vet Johans [Kristofferssons] kapacitet samtidigt som hans bil är väldigt bra, men jag tycker vi gav både honom och teamet en bra match. Sen har Robin i mina ögon tagit det största steget och det har varit kul att se hans maxnivå höjas. Det har betytt mycket för mig att tävla och ha kul igen tillsammans med JC Raceteknik, att köra som hobby istället för som fabriksförare är en gigantiskt skillnad. I Höljes hade jag till exempel det coolaste rallycrossracet i min karriär på söndagen, och sen ytterligare en fantastisk söndag i Riga. Joel är i början av sin karriär som teamchef och har visat vad han går för. Teamet tog ett EM-guld på första försöket med Audi i fjol, och nu ett team-guld och silver i förar-VM under första året i VM – de pokalerna kan Joel och teamet vara nöjda med.
Jag tycker att det gått bättre än väntat att genomföra säsongen trots Corona. Vi hade lite småstrul med vissa saker, men det tillhör också spelets regler. Det är kul att det finns sponsorer och företag som är beredda att satsa även under tuffare tider, framförallt eftersom det varit mycket i sista minuten. Jag är också jättestolt över att se hur KYB utvecklat stötdämpare som kan vinna VM. För ett år sedan sa jag att chansen var noll att jag skulle återvända till rallycrossen, men nu fick jag hoppa in och det blev full rulle igen. Så om jag sa nej för ett år sen så får jag väl säga nej igen. 2021 kommer min prio ett vara Extreme E.

– Jag är väldigt glad för Joels skull att vi kunde ta det här teamguldet, säger Robin Larsson. Han lägger ner otroligt mycket tid och energi på teamet, och det här var hans stora mål den här säsongen. Jag ser det också som ett kvitto på att det vi alla gör fungerar. Även Mattias har varit väldigt viktig för teamet och mig. Att få köra en full VM-säsong tillsammans med honom har gjort att jag lärt mig saker hela tiden – både med inställningar, körning på banan och för att ladda om mellan tävlingarna. Min säsong har gått lite upp och ner. I Riga hade jag väldigt bra fart och kom på pallen tillsammans med Mattias. Annars har jag har kämpat med småfel och en del stolpe ut som kostat mycket i det stora hela, samtidigt som jag också gjort några misstag. Även de här dubbeltävlingarna har varit svåra och kostsamma om någonting krånglar, men det är samma förutsättningar för alla. Jag hade gärna velat avgöra säsongen på plats i Tyskland istället ur ett teamperspektiv, det var jämnt och hade blivit en kamp in i slutet mellan oss och bröderna Hansen i teammästerskapet.

Foto: Jaanus Ree