Tredje VM-titeln för Kristoffersson

Johan Kristoffersson kan titulera sig trefaldig världsmästare i rallycross.
– En stor glädje, och jag gläds extra med mina teamkamrater som fick vara med på den här resan, säger Volkswagen Dealerteam BAUHAUS-föraren efter beskedet att säsongsavslutningen i Tyskland ställs in.

Foto: Jakub Nitka

Tävlingsmänniskan Kristoffersson skulle gärna ha kört såväl tävlingen på Spa-banan i Belgien som den på Nürburgring, men pandemin sätter stopp för fortsatt tävlande under 2020. Dubbeltävlingen i Barcelona blev säsongens sista, vilket gör att mästerskapet summeras med totalt åtta deltävlingar. Kristoffersson tar hem titeln med sina 219 poäng, 27 fler än tvåan Mattias Ekström.

– Jag hade gärna dragit på mig föraroverallen och tävlat i Tyskland, men nu är läget som det är, säger Johan, som istället fick bli ”mästare i kavaj”.

Efter de två VM-titlarna med PSRX Volkswagen Team Sweden 2017 och 2018 var värmlänningen borta från mästerskapet 2019. Comebacken skedde i Höljes i augusti, nu med Volkswagen Dealerteam BAUHAUS, i regi av Kristoffersson Motorsport. Tre månader senare, denna rekordkorta säsong, står 31-åringen från Arvika åter som mästare.

– Första titeln är förstås något extra och andra gången var det minnesvärt med tanke på att jag vann nästan alla deltävlingar. Nu känns det speciellt eftersom vi gjorde det med vårt eget team, gänget som var med när resan startade en gång i tiden. Det känns lite som att sluta cirkeln.

Säsongens första stora bedrift var att överhuvudtaget göra satsningen möjlig och – inte minst – få loss en Polo R Supercar från Volkswagen Motorsport.

– Det var nästan så vi inte trodde på det själva, men till sist lyckades vi formulera frågan så att det inte gick att svara nej, säger Johan som slutligen fick se sin ”Nicole” hemma i verkstaden.

Fler prövningar väntade under året, till följd av corona-pandemin.

– Det var mycket information i början om hur vi skulle göra för att följa alla regler. Största stressen har handlat om att man inte ska drabbas av viruset själv. På slutet har det nästan varit värre med tanke på alla fall man har hört om, där den smittade inte känner något alls.

Tävlingsprogrammet gjordes också om och säsongspremiären sköts upp från april till augusti. Väntetiden utnyttjade Johan och teamet till att köra två tävlingshelger i RallyX Nordic med teamets egenhändigt byggda Polo GTI RX.

– Vi gjorde det bästa av situationen med den försenade säsongsstarten och kanske hade jag nytta av att få ett par tävlingar före VM-premiären. Jag gjorde några misstag i första tävlingen i Nordic.

Kristoffersson var redo när VM rullade igång i Höljes. Seger direkt.

– Vi vann första tävlingen och har varit i topp genom hela säsongen.

Totalt vann Johan fyra av åtta rundor, de tre första på tävlingshelgernas lördagar.

– Genom åren har jag avsevärt förbättrat min förmåga att vara snabb direkt jag kommer till en bana. Det handlar mycket om förberedelser på hemmaplan, att få en bild av banan gällande greppnivå och körstil. Sedan gäller det också att övriga i teamet har gjort hemläxan på samma sätt.

Förberedelserna lyckades perfekt till Höljes, Kouvola och Riga. Sämre gick det på söndagarna inledningsvis, men där kom vändningen i Barcelona, kanske det mest minnesvärda momentet under året, enligt Kristoffersson.

– Semifinalen i Barcelona! Vi hade varit på hälarna hela helgen och såg så himla slagna ut.

Då hittade teamet de rätta inställningarna och Johan gjorde en perfekt start.

– För första gången den helgen fick jag köra fritt och känna av banan. Att få göra det i ledning före Mattias Ekström var en härlig känsla.

Finalen blev sedan en symbolisk bild av VM-säsongen 2020, med Kristoffersson först över mållinjen och – visade det sig – världsmästare för tredje gången.

Blir det då en jakt på fjärde titeln under 2021?

– Det vore förstås kul om det gick att få till, men det är för tidigt att säga än.

Foto: Jakub Nitka