Kristofferssons andra seger

Johan Kristoffersson inkasserade sin andra seger för säsongen i RallyX Nordic när första delen av dubbeltävlingen i finska Uleåborg kördes.

Photo: QNIGAN

– Känns riktigt bra! Och vi öppnade upp ett bra gap i mästerskapet också, säger Kristoffersson.

Det blev en något krokig väg till finalen för den trefaldige världsmästaren denna lördag i norra Finland. Första kvalomgången slutade med en sällsynt sistaplats efter att en turboslang gett upp.

– Tråkigt. Man vill alltid prestera på topp, men vi får ta på oss den. Det går inte att ha ogjort.

“Operation fightback” drog igång och Volkswagen Dealerteam BAUHAUS-föraren levererade toppstyrningar i de två följande kvalomgångarna och var klart snabbast.

– Jag var tvungen att ha mina 50-poängare där och det gick ju.

Det innebar att han klättrade upp till andra plats i kvalet och fick pole position i andra semifinalen. Där körde han hem en komfortabel seger.

– Vi tog det säkra före det osäkra och satte på fyra nya däck, lite grann också för att säkra poäng i mästerskapet.

De däckproblem man hade förväntat sig på en sommarhet bana av racingkaraktär blev nu ändå inte så påtagliga.

– Det slet mindre än vi trodde faktiskt.

I finalen försökte Johan en riktigt avancerad manöver från ytterspåret för att försöka ta sig förbi Niclas Grönholm som hade innern. Det gick – nästan…

– Det var min bästa chans att rå på Niclas och det hade kunnat gå. Jag hade behövt få ner farten några kilometer till för att inte glida ut så långt, men det är så oerhört små marginaler.

Värmlänningen tog istället upp jakten från andraplatsen och låg på hårt bakom Grönholm, som slog i en asfaltkant och drog på sig en punktering. Vägen låg därmed öppen för Kristofferssons seger och ett jobbigt läge hade vänts till framgång för Volkswagen Dealerteam BAUHAUS.

– Det är inte slut förrän det är slut, konstaterar teamchefen Tommy Kristoffersson och fortsätter med berömmande ord om sin förare:

– Johan får visa sina kvalitéer i trafik. Han har verkligen använt sig av alla trick i världen.

Världsmästaren å sin sida hyllar teamets arbete med den KMS-byggda Volkswagen Polon:

– Bilen har aldrig varit så bra på den här typen av bana, men vi har också använt precis all den kunskap vi besitter för att göra den så bra som möjligt.