Sportvagnsmästerskap på Knutstorp

Vid Svenskt Sportvagnsmeeting på Ring Knutstorp körde så klart Sportvagnsmästerskapet.

Roadsport

Roadsport C mönstrade helgens största startfält med 34 bilar på griden! Det var en Lotus Elise bland alla Mazda MX-5:or. Tyvärr fick vi se en startkrasch i första racet där tre bilar blev så illa tilltygade att de inte kunde köra mer. Räddningsarbetet utfördes under Safety car, vilket drog ut på tiden. Endast tre racevarv registrerades på 15 minuter och David Malmberg utropades som segrare före Fredrik Nordlander och Andreas Jähnke. I det andra racet hade Malmberg segern som i en liten ask, när han plötsligt kände vibrationer i bilen. Han tvingades bryta då han höll på att tappa ett hjul… Även det andra racet innehöll en incident som tvingade fram säkerhetsbilen. Petter Sångberg tog segern till sist före Jähnke och Anders Stomberg.

Starten för Roadsport C med Daniel Malmberg i ledningen. Foto: Racefoto.
Petter Sångberg vann det andra racet i Roadsport C. Foto: Racefoto.

Jerker Flink tog ledningen i Roadsport A med sin mäktiga Porsche 928. Han höll undan före de vilt jagande Henric Månsson och Dag Löfqvist, men Flink tilldömdes tjuvstart och hamnade därför på tredjeplatsen i stället bakom Månsson och Löfqvist. Fredrik Nordlander vann Roadsport B före Anders Stomberg och Rolf Dawidsson. Fredrik Åkerman vann Verktygsboden Modsport III före Håkan Månsson och Jonas Gräf. I andra racet gjorde inte Flink några misstag och då vann han före Månsson och Björn Nyman. Max Lindblom vann B före Stomberg och Dawidsson. I Verktygsboden Modsport III tvingades Robin Wärmlund bryta första racet när bakaxeln inte överlevde den stående starten. Wärmlunds bil är byggd för rullande start. Han fick starta sist i andra racet där han körde upp sig till tredje plats totalt i heatet och seger i Modsport! Åkerman kom tvåa och Peter Kaiser kom trea.

Jerker Flink var först över mållinjen i båda racen, men det blev ändå bara en seger i Roadsport A. Foto: Racefoto.

Verktygsboden Modsport

Verktygsboden Modsport I&II körde båda sina race i regn. Inför andra racet hann man köra uppvärmningsvarvet innan tävlingsledningen vinkade in bilarna och lät dem byta till regndäck. Det var en märklig vädersituation med solsken i kombination med regn. Toni Berggren trivdes som fisken i vattnet. Han vann första racet med god marginal, trots att han körs i klass II. Daniel Palma kom tvåa och vann klass I före Bengt Johansson och Peter Eriksson. Berggren vann klass II före Björn Axelsson och Fredrik Olsson. Resultatet i andra racet blev nästan identiskt med i första, även om Palma låg betydligt närmare Berggren denna gång. Enda förändringen var att Peter Andersson petade ned Olsson från pallen i klass II.

Daniel Palma tog en dubbelseger i Verktygsboden Modsport I. Foto: Racefoto.
Toni Berggren surfade sig fram till seger i båda racen i Verktygsboden Modsport II (och totalt). Foto: Racefoto.
Robin Wärmlund startade sist, men körde upp sig och vann Verktygsboden Modsport III! Foto: Racefoto.

RS & Clubman

Heatet för RS & Clubman fick ett härligt tillskott från Kalleracing som var helgens största stall, med bilar i flera klasser. Oskar Jakobsson har tillhört toppen av MX-5-förarna i flera år, men i år har han gått över till Clubman. Med tanke på hans meriter var det ingen stor överraskning att han var snabbast i kvalet. Jakobsson missade starten och tappade många placeringar, men han reparerade skadan och vann första racet före Stefan Deleuran Mumm och Mikael Aagaard. Erland Berggren vann RS före Peter Öfverman och Göran Håkansson. Jakobsson vann även andra racet före Mumm och Robin Wachmann. Öfverman vann andra RS-heatet före Göran Håkansson.

Oskar Jakobsson tog en dubbelseger i Clubman. Foto: Racefoto.
Erland Berggren vann det första racet i RS. Foto: Racefoto.

BMW & Alfa Romeo

BMW Cup och Club Alfa Romeo Racing var gästklass under årets SSM. Det var ett litet experiment att låta dem köra tillsammans och det fungerade riktigt bra. Det var en BMW-trio som tog kommandot i första racet med Mikael Lundvall, Ola Håkansson och Claes Jarl. Tyvärr tvingades Jarl bryta. Lundvall vann före Håkan Zaar och Daniel Hansson. Robin Nyqvist var bästa Alfa före Hugo Bjurman och Markus Moberg. Vi såg ett liknande scenario även i andra racet med en trio BMW-förare i topp. Zaar vann före Håkansson och Lundvall. Moberg var bästa Italienare före Hans-Peter Magnusson och Claes Hoffsten.