Racing

Teamexpansion i fokus för Rosenqvist

I helgen inleds årets NTT INDYCAR SERIES-säsong traditionsenligt med stadsloppet Firestone Grand Prix of St. Petersburg i Florida – och Felix Rosenqvist ställer siktet högt när Arrow McLaren expanderar både på och utanför banan.

Rosenqvist står på tröskeln till sin femte INDYCAR-säsong, och sin tredje med Arrow McLaren. Efter ett starkt 2022, där smålänningen slutade åtta totalt i förarmästerskapet med två pole positions och en pallplats, är förhoppningarna nu stora om att kunna ta ytterligare ett steg framåt under 2023.

Foto: INDYCAR.

En av de största källorna till optimism stavas klassisk tillväxt. Efter att tidigare ha utgjort ett tvåbilsteam tillsammans med mexikanen Pato O’Ward får Rosenqvist denna säsong också sällskap av amerikanen Alexander Rossi när Arrow McLaren-armadan växer från två bilar till tre (fyra på Indy 500).

Det innebär i sin tur 50 % mer data i varje pass ute på banan, en nyckelfaktor som nu tar teamet upp till samma numerära nivå som huvudkonkurrenterna längst fram på gridden. Som en följdeffekt har åtskilliga nya medarbetare anställts under vintern, samtidigt som teamet snart flyttar in i nya, dubbelt så stora lokaler utanför Indianapolis.

– Den stora grejen för oss i år är helt klart expansionen till tre bilar, säger Felix Rosenqvist. Det ger oss ett väldigt konkret, nytt, starkt kort att spela med. Det hjälper oss både med datainsamling och med strategiarbetet inför racen. Det känns positivt och Alex (Rossi) har kommit in i gänget på ett bra sätt. Rent sportsligt är detta det största som hänt oss under min tid i teamet, så det ska bli väldigt spännande att se hur den här säsongen utvecklas.

För Rosenqvists egen del innebär expansionen till tre bilar att han till den här säsongen bytt startnummer, från #7 till #6, samt ingenjör. Samspelet med nye vapendragaren Chris Lawrence har generalrepeterats vid tester i Kalifornien och Florida under vintern.

– Det har fungerat bra, säger Felix Rosenqvist. Vi har haft en OK försäsong, även om det är svårt att dra några riktiga slutsatser. Det var ganska mycket rödflagg på det gemensamma testet i Kalifornien, så vi kunde inte riktigt genomföra allt vi ville där. Ingen har testat över huvud taget på däcken vi ska använda i St. Pete.

– Jag tror att alla är precis lika spända på att se var man står i helgen. Det känns helt vidöppet, och det är precis det som är tjusningen med INDYCAR.

Firestone Grand Prix of St. Petersburg inleds med fri träning på fredag kväll svensk tid. Kvalet körs på lördag, innan säsongens första race – som sträcker sig över 100 varv – flaggas iväg kl. 18.20 på söndag kväll svensk tid.