Rallycross

Blandade känslor för Kristoffersson

Johan Kristoffersson följde upp lördagens seger i rallycross-VM med en tredjeplats i söndagens race. Totalt innebar de två deltävlingarna en ökad ledning i mästerskapet med nio poäng.

– En bra helg så sett, men man vill alltid göra det bättre, säger Kristoffersson, som fick se sig besegrad för första gången i årets VM.

Foto: Qnigan

Johan Kristoffersson kom till helgens tävlingar i Kapstaden, Sydafrika, med 27 poängs ledning i förarmästerskapet. Han åkte hem med en ledning på 36 poäng, trots att han tappade två poäng till Kevin Hansen under helgens andra runda.

I söndagens superpole-kval tog dock Kristoffersson revansch för missen i superpolekvalet under lördagen. Med drygt en halv sekund var han snabbare än Kevin Hansen.

– Lika dåligt som det var då, lika bra var det nu, säger Johan.

Han fortsatte sedan med att vara snabbast i den första kvalomgången. I den andra fick han däremot nöja sig med en tredjeplats, efter att ha fått köra på nyvattnad bana, vilket drog ner tempot jämfört med de som körde i följande race.

– Q2 satte väl sedan tonen för resten av helgen. Jag fick åka mycket i trafik. Tråkigt när man känner att man har bra fart, men inte kan utnyttja den.

För första gången den här säsongen slutade inte Johan i topp i kvalet. Den positionen tog istället Timo Scheider hand om, före Volkswagen Dealerteam BAUHAUS-föraren.

Eftersom såväl Scheider som Kristoffersson vann sin respektive semifinal, så fick den tyske föraren pole position i finalen. Från sin position utvändigt gjorde Johan helgens sämsta start och kom ut som trea, vilket också blev den slutgiltiga positionen.

Totalt leder nu Kristoffersson mästerskapet med 107 poäng, mot 71 för Kevin Hansen, när 46 poäng är det maximala utfallet i de återstående två rundorna.

– Det ska ju mycket till att förlora titeln, men det här är motorsport och allt kan hända.

Det fick teamkamraten Ole Christian Veiby erfara under helgen. Först fick han bryta i finalen under lördagen. Därefter krånglade det mesta under söndagen och Veiby fick parkera redan i semifinalen efter fortsatta tekniska problem med bilen.

– Vet inte vad jag ska säga. Det är nästan så man inte tror det är sant. Inga reservdelar fanns det heller att jobba med, säger en bedrövad Veiby, som nu ligger sexa i totalställningen.

Teamchefen Tommy Kristoffersson var mycket kritisk till VM-organisationen efter helgen på Killarney Circuit med de inhyrda RX2e-bilarna.

– Det finns två sidor av myntet. Positivt är det förstås att vi åker härifrån med utökad ledning i mästerskapet. Det hade jag på förhand köpt alla dagar i veckan. Men å andra sidan känns det inte alls bra med det som hände med Ole Christians bil, säger Tommy och utvecklar:

– Det här är VM och man måste få ställa vissa krav på arrangörerna. Vi befarade att just det här skulle hända när vi inte fick köra med våra egna bilar. Vi har investerat stora pengar för att kunna köra och så finns det inga reservdelar när det börjar krångla. Vi hamnar i en situation där vi inte kan kontrollera vår egen prestation.

Kristoffersson var också kritisk till banskötseln.

– Dammet var ett problem redan när man körde här 2017, 2018 och 2019. Då tycker man att det borde ha åtgärdats till nu. Idag var det utan tvekan avgörande för slutresultatet. Det är hemläxa till VM-organisationen inför avslutningen. Jag vill inte framstå som en dålig förlorare i det här, men jag tycker det är självklara krav att ställa i ett världsmästerskap.

VM-serien ska nu avgöras med de två sista deltävlingarna i Hongkong 11-12 november.