Racing

Skandinaviens längsta racingbana invigs i Skellefteå

Midnattssolsloppet blir den första tävlingen när Skandinaviens längsta racingbana invigs 14-15 juni i Fällfors, Skellefteå. Då gör Sveriges racingelit upp om titlarna på Drivecenter Arena och nu görs de sista förberedelserna på den stora satsningen.

Fr. vänster: Jessica Karlsson och Kjell Dahlgren på Skellefteå Motorsällskap samt Daniel Wikgren och Jan Marklund på Drivecenter Arena.

Under 1960-talet kördes racingtävlingen Midnattsloppet på flygplatsen i Skellefteå. Sista tävlingen gick av stapeln 1969 och i sommar, 50 år senare är det dags igen. Totalt är det fyra tävlingsklasser som deltar i Midnattssolsloppet: TCR Scandinavia (tidigare STCC) samt GT4, Formula Nordic och Porsche Carrera Cup Scandinavia. Utöver tävlingarna blir det eventområde med sponsorby, matmarknad, restaurangtält och musikunderhållning.

Ett stort projekt

Både anläggningen och banan i Fällfors har byggts om. Den nya banan är den enda norr om Stockholm som är godkänd i de tyngsta klasserna och blir med sina 4 235 meter den längsta i Skandinavien.

– Vi hoppas att en bana i norra Sverige ska locka en ny och stor publik och räknar med 12 000 besökare, men det kan bli ännu fler säger Jan Marklund, vd på Drivecenter Arena.

Projektet är stort och har pågått sedan 2018. Utbyggnaden omfattar bana, parkering, camping och andra faciliteter. Som mest har 60 arbetare jobbat på området och 20 företag ingått i projektet. Fällfors, som ligger 5 mil nordväst om Skellefteå har med sina 135 innevånare haft ett ökat inflöde i och med bygget.

Internationell karaktär

Banan har en internationell karaktär gällande form och längd. Längsta raksträckan är 950 meter. Där kan bilarna nå topphastighet, som ligger på mer än 250 km/h. I anslutning till banan har två läktare uppförts med 5016 numrerade sittplatser, och utöver det finns stora ytor för publiken.

– Arenan håller en nivå som gör att tävlingsklassen just under Formel 1 skulle kunna tävla här. Så i framtiden vill vi locka hit internationella tävlingar, säger Jan Marklund.

– Nu återstår de sista intensiva förberedelserna. Vi arbetar nära företag och föreningar för att få till ett lyckat evenemang. Jämför vi med 1969 så har tävlingen fått en ny skepnad, med snabbare bilar och ny bana – men folkfesten är densamma, säger Daniel Wikgren Banchef på Drivecenter Arena.

Korta fakta om bygget av banområdet

3,5 km fiber har dragits runt området
2,5 km näravspärringar ska upp
3,5 km betongblock har placerats ut
Garagelänga med 20 garage har byggts
Ett torn för tävlingsledning har byggts
En sjukstuga har byggts
Ett VIP-hus har köpts, flyttas via sjötransport och byggts upp
Toaletter/duschar har byggts
Ett infocenter har byggts