Rally

Rådström vann Midnattssolsrallyt

Fyra dagar och totalt 90 mil – ingen rådde på Arne Rådström som låg i ledningen från start till mål i Sveriges största historiska rally, KAK Midnattssolrallyt.

-Jag är så stolt och det är en prestigefylld vinst för mig, sa Rådström efter målgången.

Mer fart än spänning, åtminstone när det handlar om resultaten i toppen. Snabba Arne Rådström, MK Ratten, Volvo 262, satte nivån redan på första sträckan genom en klar sträckseger. Rådström har legat i toppskiktet i flera tidigare Midnattssolsrallyn men inte riktigt fått till det hela vägen. Under de resterande 19 sträckorna utökade han ledningen stadigt och kunde gå i mål som en klar segrare på lördagseftermiddagen.

Arne Rådström/Dennis Rådström, MK Ratten/KAK Motorsport, Volvo 262. Foto: Thomas Lindberg

-En seger i Midnattssolsrallyt är oerhört prestigefyllt i rallyvärlden. Jag är så glad. Teamet har jobbat hårt och jag stolt över både dem, min grabb Dennis som läst åt mig och såklart att bilen fungerat så bra, sa Arne Rådström efter målgången.

Patrik Dybeck/Jonny Norling, SMK Gävle/Skutskärs MS, Opel Kadett GSI. Foto: Thomas Lindberg

Patrik Dybeck, SMK Gävle kopplade snabbt greppet om andraplatsen med sin framhjulsdrivna Opel Kadett och bevakade den under hela tävlingen, även om Harry Joki, KAK, var före honom under en av sträckorna.

-Jag är nöjd med andraplaceringens, sa Dybeck.

Joki slutade trea och ända fram till lördag lunch så det ut som rutinerade Ola Axelsson, Västerås MS, Volvo 240, skulle knipa fjärdeplatsen. Problem med kopplingen gjorde att han fick bryta och ny fyra blev Mikael Wisti, Fagersta MK, Volvo  240, före Mats Myrsell, SMK Hedemora 911, femma.

Årets KAK Midnattssolsrally var en hyllning till Stig Blomqvist, SMK Örebro, Porsche 911,men han fick bryta efter första sträckan. Han fick dock fortsätta i en lånad Ford Escort utom tävlan, till publikens stora glädje.

I Regularity, där sträckorna ska köras på idealhastighet, blev det dubbelt norskt i topp med fjolårssegrarna Anders och Jörn Gröttum före Asmund Kleve och Oddvar Moland. Bästa svenskar blev Peter Settergren/Martin Stuart på tredje plats.

-Vårt 14:e historiska KAK Midnattssolsrally är det bästa någonsin, både när det gäller själva tävlingen och det breda startfältet med många internationella deltagare. Dessutom är vår bedömning att vi det har varit publikrekord totalt och vi märker att publiken både har varit kunniga och engagerade, säger Wilhelm Douglas, KAK.

Preliminär slutställning i KAK Midnattssolsrallyt 2019

Historic
1. Arne Rådström, MK Ratten, Volvo 262 Tid 1 26 24,9
2. Patrik Dybeck, SMK Gävle, Opel Kadett GSi +1 minut 17,6 sekunder
3. Harry Joki, KAK, Volvo 242 +1.41,3

Regularity
1. Anders o Jörn Gröttum, Asker & Baerum Motorsport, Opel Kadett 83,3 prickar
2. Asmund Kleve/Oddvar Moland, KNA, Volvo 123 GT 89 p
3. Per Sttergren /Martin Stuart, KAK, Triumph TR4A 104,4 p

Ewy Rosqvists pokal (Bästa dam)

Historic
Lotta Lundqvist, MK Rimo, Opel Manta

Regularity
Torhild Hallre, Norsk Sporsvogns Klubb, VW 1303S