Nya segrare i YRC Sprinten

Vallentuna MK genomförde YRC sprinten i ett strålande höstväder där endast ett kortare regnskur kom på besök. Ny sträcka för i år samt att Vallentuna MK valde att använda det nya reglementet där samtliga 3 åk räknades samman till en sluttid. En förfarande som har väckt mycket diskussion i rallykretsar.

Foto: Mats Jägerhult

– Jag kan ha mina åsikter om vilka former som är bäst, men skall vi utvärdera vilken form vi skall använda så måste vi prova och våga ge nya former en chans säger tävlingsledare Stefan Jägerhult.

Sträckan som ej har använts i rallysammanhang sedan 8o talet skulle visa sig vara så svår och utmanade som sig bör. Framför allt var målhanget, beläget precis vid depån extra utmanade där ett flertal bilar behöver extra tillsyn efter de vådliga eskapader.

Mazdasegern i 4WD

Det var onekligen inte igår en Mazda tog en totalseger i Rallysverige men nu hände det. Det blev också en övertygande seger genom Johan Wesslen från Örsundsbro i sin Mazda 323.

Johan med codriver Linnea Norén lyckades skapa sig ett kraftigt försprång redan på 2:a körningen där sträcktvåan var hela 8 sekunder efter. Även om båda 2:a Örjan Wahlund och Göran Lindström i sin Subaru närmade sig på så var segern aldrig hotad. Segermarginalen landande till slut på 11,4 sekunder till Örjan och ytterligare 3,4 sekunder till den sista pallplatsen som togs av Göran Lindström i sin Mitsubishi.

Lången tog det längsta strået i 2WD

Om marginalerna kan tyckas bli stora i 4WD så blev det desto jämnare i 2 WD. Redan på första sträckan visades var striden skulle stå. Jonas Björnvad var snabbast men endast med 1tiondel i marginal till sträcktvåan Pontus Westman och Tomas Lången Pettersson ytterligare halvsekunden efter. Lången tog dock i extra på 2:a körningen och passerade Björnvad men var fortfarande efter den nya ledaren Pontus Westman. Lången skruvade upp tempot på sista körningen för dagen och tog ytterligare 4 tiondelar. Segermarginalen slutade på 2/10 till Björnvad och Westman som åkte dött lopp på sista och slutade på samma tid. Då Björnvad var snabbare på dagens 1:a sträcka hamnade 2:a plasten hos Björnvad och Pontus Westman slutade 3:a. Hemmahoppen Niklas Karlsson, tillika ledare i sprintcupen kom i lånad bil då den egna bilen fortfarande inte var klar efter sista kraschen i Eskilstuna. Tyvärr slutade det i en ny rullning även om det var av den lättare arten så nådde inte Niklas slutmålet.

Klass 3, Grupp F RWD

I mål skilde endast 3/10 mellan segaren Tommy Olsson och 2:an Martin Jingler. Även om Martin lyckades kapa 9/10 på sista sträckan räckte det till för att komma i fatt. Cupledaren Roger Andersson återfanns först på 6:e plats.

Klass 4 grupp E

Jonas Hovind tog redan från start en klar ledning .Även om Jonas inte var snabbaste på de åtföljande sträckorna så räckte det till att bärga segern med 1,1 sekunder till 2:an Alexander Eriksson

Klass 5 Klassiker

Ingen kunde hota Johan Oskarsson i sin välljudande Porsche. Segermarginalen slutade på 9,2 sekunder till Tom Silén i son något mer moderata Opel Ascona A följt Björn Norman i en vilt sladdande BMW 2002.

Förutom ovanstående klasser tävlas även om penningpris från Snap Off till snabbaste sträcktid för 4WD och 2WD oavsett klass.

Lången tog hand om priset för 2WD och Johan Wesslen cashade in för 4WD.

Foto: Mats Jägerhult

Pin It on Pinterest