Racing

Sundahl v/s Hansson – nu ska Carrera Cup avgöras

Lukas Sundahl och Robin Hansson var konkurrenternas titelfavoriter redan innan första deltävlingen i våras. Nu, när Porsche Carrera Cup Scandinavia ska avgörs, toppar de mycket riktigt tabellen. Men vem blir mästare? Den frågan besvaras i finalracen på Mantorp Park på lördag.

Lukas Sundahl. Foto: Micke Fransson/teambild.se

Smålänningen Lukas Sundahl har bäst utgångsläge inför avgörandet. 22-åringen från Växjö har 18 poängs försprång på jämngamle göteborgaren Robin Hansson.

Sundahl var i ett liknande läge 2018. Då åkte han till finalen på Mantorp Park med 15 poängs försprång på Roar Lindland. 

– En repris från i fjol hade varit fint, säger Sundahl, som vann båda racen då och inte gav Lindland en chans i kampen om titeln.

– Men det känns lite jobbigare att lyckas med det den här gången. Robin är riktigt grym och snabb och i år tillkommer dessutom flera vassa förare i finalen. Därför ser det lite tuffare ut att fixa en ny dubbelseger. 

Väntar med funderingarna

Lukas Sundahl är inte den som hetsar upp sig i första taget. Några nerver visar den regerande mästaren inte heller inför vad som väntar 3-5 oktober

– Tanken är väl att ta torsdagens tester lite med ro, känna på grejerna och få det att lira lite. Efter det är självklart målsättningen att göra ett bra kval på fredag. Först efter det får vi ta oss en funderare utifrån vilken startposition jag, och Robin, kommer att ha i de båda racen. Så här på förhand tror jag det är bäst att inte fundera för mycket.

Kan svänga igen

Robin Hansson är inne på samma linje. 

– Det är ingen idé att hetsa upp sig utan jag tar den här racehelgen som den kommer. Det har svängt mycket under säsongen och kan svänga igen. Allt kan hända och därför kan man inte lägga så mycket vikt vid spekulationer om hur det kommer att gå. Jag kan tvingas bryta redan i den första kurvan och det samma kan hända Lukas. Det är tyvärr så det är, säger Hansson, som resonerar så här med anledning av att han har 18 poäng att ta ikapp:

– Jag funderar inte över det. Det är bättre att köra och låta det rulla in. Jag kan inte göra mer än att vinna båda racen.

Chanser och risker

För att göra det kan Hansson tvingas ta en del risker. 

– Jag är övertygad om att Robin kommer att ge allt och eftersom han inte har jättemycket att förlora kommer att ladda för fullt, ta chanser och risker och allt. Han vill självklart vinna och kommer att vara riktigt snabb, säger Sundahl.

När vi frågar Hansson hur han tror att Sundahl kommer att agera svarar han:

– Det struntar jag egentligen i om jag ska vara helt ärlig. Det är upp till honom att sköta sitt och för mig att sköta mitt.

Kryddat startfält

Med 13 poängs försprång har Sundahl ett utgångsläge som inte kräver honom på segrar i avslutningen.

– Självklart vill jag vinna, men om Robin leder och jag är fyra med två gästförare närmast framför mig så kommer jag inte att chansa. Eftersom de inte tar poäng i mästerskapet har jag ändå poäng för en andraplats. 

Finalfältet är kryddat med en rad mycket kompetenta förare. Oscar Palm och Kevin Kleveros, som var med redan på Rudskogen senast, är tillbaka och får på Mantorp Park sällskap av USA-satsande talangen Rasmus Lindh (kör Porsche Sveriges gästbil), trefaldige Porsche Carrera Cup-mästaren och dubble rallycrossvärldsmästaren Johan Kristoffersson samt Henric Skoog och Richard Wagner från tyska Huber Racing.

Hjälp i titeljakten

Sextetten tävlar om placeringar och pallplatser i racen men i egenskap av gästförare tar de enligt reglerna alltså inga poäng. 

– Synd, tycker såklart Hansson. För mig hade det varit jättebra om de hade haft möjlighet att göra det.

Nu får han i stället hoppas att några av mästerskapets ordinarie förare kan trycka sig in mellan honom och Sundahl i racen och på så sätt hjälpa Hansson att ta in på smålänningen.

Hanssons teamkompis i Fragus Motorsport, Pontus Fredricsson, har kapacitet för det och det samma gäller bland annat Roar Lindland och Hugo Nerman. Trion är också trea, fyra och femma i tabellen inför epilogen i Östergötland. 

Stenhårt i Masters-toppen

På platserna därefter parkerar topptrion i Masters Cup, mästerskapet i mästerskapet för förare över 40 år. Inför avslutningen på Mantorp Park skiljer det bara sex poäng mellan de tre främsta. Masterstabellen toppas av skåningen Lars-Bertil Rantzow på 206 poäng, men han skuggas av stockholmarna Christoffer Bergström (202) och Magnus Öhman (200).

– Förutsättningarna inför finalen är ju helt fantastiska och det här ska bli skitkul. Allt kan hända och jag är laddad som tusan. Full attack gäller, säger andreplacerade Bergström som hyser stor respekt för sina huvudkonkurrenter.

– Rantzow och Öhman är killers båda tvåa och ger inte bort någonting. Men det kommer inte jag heller att göra.

Beroende på hur det första finalheatet slutar kan det bli så att först i mål i det andra racet också kan titulera sig mästare i Masters Cup. 

Revanschläge för Andersson

I fjol missade Hugo Andersson prispallen i Porsche Approved Cup – Porsche 911 GT3 Cup (991 I) – med en enda poäng. I år hoppas 17-åringen från Täby ta revansch med en titel i avslutningen på Mantorp Park. Han har bäst utgångsläge men hotas bakifrån av Edvin Hellsten, göteborgaren som imponerat stort under sin debutsäsong i Porsche Carrera Cup Scandinavia. 

– Edvin har varit riktigt vass sedan Skellefteå. Han har kört riktigt bra tycker jag, säger Hugo.

13 poäng är ändå en ganska bra ledning. 

– Jag har inte suttit och räknat poäng för poäng, men jag vet på ett ungefär vad som behövs och jag tycker det ser ljust ut. Men det gäller att hålla ihop det och leverera två bra resultat i finalen.

Hugo Andersson behöver inte vinna något av de avslutande racen, även om han självklart gärna gör det. Tar Hellsten full pott (44 poäng) räcker det med två tredjeplatser, som vardera ger 16 poäng. Då slutar Hugo på 245 poäng, en mer än Edvin.

– Det vore kul att ha stolpe in den här gången med tanke på att jag förlorade tredjeplatsen i mästerskapet med en poäng förra året. 

Tydlig Porsche-prägel

Avslutningstävlingen på Mantorp Park kommer att ha en tydlig Porsche-prägel, vilket också namnet på finalen vittnar om: Grande Finale powered by Porsche Center Jönköping. 

Porsche Carrera Cup Scandinavia mönstrar tävlingarnas största startfält, men även i depån kommer det tyska märket troligtvis att dominera. I sociala medier och via återförsäljare har Porsche nämligen erbjudit Porsche-ägare fri entré och gratis parkering inne på området. Intresset har varit stort och 1000 bilar och dubbelt så många Porsche-entusiaster väntas till Mantorp Park.

I utställningen Porsche Expo kommer dessutom flera mycket exotiska racerbilar att visas upp för allmänheten. Porsche 935, fabriksracern Porsche 911 RSR och den helt nya Formula E-bilen, Porsche 99X Electric.