Tidemand trea i Rally Sweden

Efter tre tävlingsdagar i ett något annorlunda Rally Sweden, kammade Pontus Tidemand hem en pallplats i WRC 2-klassen tillsammans med sitt tyska team Toksport World Rally Team i en Skoda Fabia R5 Evo.

Foto: @World

– Det här gav mersmak, jag vill bara ut och gasa vidare, säger värmlänningen. Det har känts extremt bra att vara tillbaka i en rallybil, även om jag snabbt märkte att de 5 månader utan körning har satt sina spår. Men jag är väldigt nöjd med helgen. Vi blev hyfsat snabbt varma i kläderna och det blev en kul svensk-norsk fight bland oss med likvärdiga förutsättningar.

På grund av bristen på vinterväder och frusna vägar kortades Rally Sweden i år ner på förhand. Tanken var att 11 av de planerade 19 specialsträckorna skulle köras, men tillslut tvingades ytterligare två sträckor strykas – den inledande superspecialen på Färjestads travbana i Karlstad på torsdagskvällen och det första varvet på Likenässträckan på söndagen. Trots det beslöt man att dela ut fulla VM-poäng så tävlingen räknas på precis samma sätt som VM-seriens övriga event.

– Det var lite annorlunda förhållanden i år jämfört med vad vi är vana att se under Rally Sweden, men rally ska vara utmanande och oförutsägbart. Inför tävlingen testade vi i Anttila i perfekta vinterförhållanden på bra vägar och det kändes hur bra som helst. Med facit i hand kanske vi skulle ha testat i likande förhållanden som blev också för att vara mer säker på bilen och våga prova lite mer. Med greppet som faktiskt var så kunde man i princip gasa på så mycket modet tillät och mycket handlade om att våga gena i svängar och ta risker, eller chanser, beroende på hur man ser det, skrattar Pontus.

Under fredagen kopplade Pontus och hans co-driver Patrik Barth grepp om tredjeplatsen i WRC 2-klassen. På krävande vägar höll de sin placering även på lördagen och en spännande sekundkamp mellan de svenska och norska ekipagen utvecklade sig. Pontus och Johan Kristoffersson körde i princip jämnsnabbt, precis som Ole Christian Veiby, med Mads Östberg och Oliver Solberg snäppet snabbare i RC2-kategorin, vilket är en samlingsklass för R5-bilarna som i sin tur består av de två klasserna WRC 2 (fabriksteam) och WRC 3 (privatteam).

I regn och rusk tog sig förarna an den nionde och sista sträckan under söndagen.

– Det var bitvis isigt och glashalt och greppet växlade mer än jag förväntade mig. Vi gjorde också ett litet misstag i början av sträckan som vi tappade ett par sekunder på. Men inget påverkade placeringen så vi är glada att vi tog oss igenom med en bra tid ändå och tar hem mästerskapspoängen, säger Pontus som var näst snabbast i klassen och femte snabbaste bland R5-bilarna.

Med detta slutar Pontus alltså på en tredjeplats i WRC 2 och en sjätteplats i RC2.

– Teamet och Patrik har gjort ett kanonjobb hela helgen. Jag vill också passa på att tacka mina partners som gjort det här möjligt. Och även fast vi har haft en kortare tävling i år har stämningen ute i skogen inte varit något annat än fantastisk. Jag är både glad och stolt att vi har ett så välorganiserat VM-rally på hemmaplan och som svensk förare känner man verkligen stödet från publiken. Alla sträckor har varit kantade med svenska flaggor och det är en närmast obeskrivlig boost, säger Pontus och fortsätter:

– Det här gav mersmak, nu vill jag bara ut och gasa vidare. Jag vet inte när nästa tävling blir än, men det är WRC 2 jag vill fortsätta att satsa på i år. Jag vet att vi har mer att ge där och med den tuffa konkurrens som klassen bjuder på i år tror jag att det kan bli en väldigt utvecklande säsong.

Pin It on Pinterest