Säsongsstart i värstingklassen för Solberg

20-årige Oliver Solberg är med från start som fabriksförare för Hyundai Motorsport i WRC-klassen när årets Rally-VM går av stapeln i Monte-Carlo på torsdag.

Efter fyra VM-tävlingar som ”lärling” i ett satellitteam 2021, står Oliver Solberg officiellt på första raden i den sydkoreanska bilfabriken tillsammans med teamkamraterna Thierry Neuville och Ott Tänak i den 90-åringe klassikern Rally Monte-Carlo.

Foto: Vincent Thuillier

– Det ska bli väldigt speciellt att köra den första tävlingen med officiella färger på kläder och bil. Det känns extra spännande att få vara med om allt från start och jag är helt klart väldigt förväntansfull. Det här är något jag har drömt om och arbetat för väldigt länge. Att få börja säsongen som en fullblodsfabriksförare är något helt fantastiskt, säger Oliver Solberg – den yngsta deltagaren i WRC-klassen (Rally1).

Planen är att unge Solberg ska dela teamets tredje Hyundai i20 N Rally1-bil med den spanske veteranen Daniel Sordo under hela säsongen. I det 50:e världsmästerskapet i rally görs radikala tekniska förändringar. För första gången kommer hybridbilar att användas i VM-serien. Rally1-bilarna blandar en elmotor med 100 kilowatt prestanda och en tävlingstestad 1,6-liters turboladdad bensinmotor, som har drivit sportens toppbilar sedan 2011. Allt är uppbyggt kring ett uppgraderat säkerhetscells-chassi. Muskelpaketet når prestandanivåer till mer än 500 hästkrafter (tidigare cirka 350), samtidigt som de skadliga utsläppen minskar då alla Rally1-bilar kommer att köras med 100 procent hållbart bränsle.

– Jag tror att alla går runt och är exalterade över allt nytt. Man är ganska nervös över om man har förstått all teknik och hur den kan utnyttjas. Den första tävlingen kommer att ge svar på vem av förarna som har förstått det bäst av alla, säger Solberg.

Efter att ha slutat sjua i sin WRC-debut i Arctic Rally Finland förra säsongen, avslutade Oliver säsongen 2021 med en femteplats i ACI Rally Monza. Det var även första tävlingen med ny kartläsare Elliott Edmondson (27).

Rally Monte-Carlo innehåller totalt 17 specialsträckor fördelade på fyra dagar. De två första kör i mörker på torsdagskvällen. Säsongsöppningen avslutas tidigt på söndag eftermiddag.

Rally-VM 2022 består av 13 tävlingar fördelade på fyra kontinenter. Efter säsongsinledningen i Monte-Carlo åker mästerskapet vidare till Umeå i Sverige om en månad. Säsongen avslutas enligt plan i Japan den 13 november.