EKS etta och tvåa i Dakarrallyt

Svenska teamet EKS, i samarbete med South Racing, har uppnått otroliga resultat under 2022-års världskända Dakarrallyt. Där slutade de etta och tvåa i T3-klassen med förarna Francisco ”Chaleco” López och Sebastian Eriksson.

Wouter Rosegaar och Sebastian Eriksson. Foto: MCH Photography

I varsin Can-Am Maverick X3 side-by-side-bil i T3-klassen har rutinerade Dakar-föraren Francisco Lopez, Chile, och terrängrally-nykomlingen Sebastian Eriksson, Sverige, dominerat sin kategori redan från de tidiga sträckorna. Lopez, navigerad av Juan Pablo Latrach Vinagre, och Eriksson, navigerad av Wouter Rosegaar, har tävlat under den 14 dagar och över 8 000 kilometer långa tävlingen, med några individuella sträckor på över 400 kilometer.

Teamet inledde med en andraplats och en tredjeplats på den inledande sträckan av rallyt, genomförd i Saudiarabiens öken, och följde därefter upp med samma resultat på andra sträcka – vilket flyttade upp dem till en total första och andraplats i T3-klassen. Farten och inställningen följde med genom eventet, och medan ekipagen behövde genomgå mängder av utmaningar, för att hitta rätt väg i den utmanande terrängen, kunde teamet återvända till Jeddah som etta och tvåa vid tävlingens slut.

Dubbla Dakar UTV-klassvinnaren Lopez genomförde sitt tredje Dakarrally, och fick genom segern en lyckad premiär i T3-klassen. Eriksson, som tidigare vunnit deltävlingar i Fia World Rallycross Championship, stod för en av tävlingens starkaste prestationer genom att under sitt första Dakarrally, och andra tävling någonsin i terrängrally, sluta på en andraplats.

Både EKS teamchef Mattias Ekström och South Racing-grundare Scott Abraham är nöjda med teamets prestationer och den nya Maverick X3-bilen. Can-Am Maverick X3 är framtagen i ett samarbete mellan EKS och South Racing under 2021, som under Dakar 2022 fick utföra sitt ultimata test under riktigt svåra förhållanden. Bilen, som ingår i T3-klassen, tillåter ytterligare modifieringar från en standard side-by-side bil med bredare hjulbas, större restriktor för turbo, uppgraderade stötdämpare och en högre maxhastighet. Belöningen för teamets hårda arbete blev slutresultatet i Dakar.

– Vi kom till Dakarrallyt med målsättningen: Win & Learn, så att ha fått en 1-2 i vårt första Dakar som EKS är helt fantastiskt, säger Mattias Ekström, teamchef EKS. Att Checo är en vinnare visste vi redan, så att han direkt kunde visa ett sånt här resultat i T3-klassen är en skön känsla för hela teamet. Med debuterande Sebastian var planen inför Dakar att lära och komma in i körningen under terrängrally. Så att han kunde sluta tvåa i sitt allra första Dakar är helt otroligt, vilken prestation.

– Det känns helt otroligt att sluta tvåa i mitt allra första Dakar, säger Sebastian Eriksson. Att dessutom toppa det med en 1-2-placering för teamet är ett drömresultat för alla. Det har varit två tuffa veckor med över 800 mil sträckor, och jag har lärt mig otroligt mycket. Farten har hela tiden kunnat öka, och även min körning har förbättrats under dagarna i öknen. Stort tack till teamet som gjorde ett fantastiskt jobb, och även till Can-Am som visade att det är en snabb och pålitlig bil även i den här klassen. Såklart tack till min kartläsare Wouter [Rosegaar] som hjälpt mig genom hela rallyt och gjorde ett grymt bra jobb med navigationen. Jag skulle älska att återvända till Dakar och se om vi har möjligheten att utmana om topplaceringen.

Sebastian Eriksson och Wouter Rosegaar. Foto: MCH Photography