Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator website

Episk körning av Johan

Johan Kristoffersson svarade för en episk körning när han tog Rosberg X Racing från tredje till första plats i säsongspremiären av Extreme E.

– Det var en riktig urladdning, ett varv jag kommer att komma ihåg väldigt länge.

Foto: Extreme E

Det blev en tuff helg för Kristoffersson och nya lagkamraten Mikaela Åhlin-Kottulinsky i Desert X Prix i Saudiarabien. Visserligen var den värmländska duon snabbast i första kvalet, men i Q2 började det bli kämpigare. Farten fanns där även då, men Åhlin-Kottulinsky råkade på sin runda ut för ett tekniskt problem som gjorde att det gick för fort i byteszonen. RXR straffades med ett tidstillägg och tappade placeringar.

Till söndagens semifinal tog sig i alla fall det regerande mästarteamet. Kristoffersson inledde här.

– Vi valde en annan strategi än flera av de andra teamen, så jag startade. Fick en ganska bra start, men det hade regnat på natten, så det var svårt och inte komfortabelt.

Åhlin Kottulinsky tog över i ledning, men fick ett kast på bilen efter att ha kört ner i en grop. Hon fick därför börja jaga, men kom i mål som trea, utanför de två finalplatserna. Xite-teamets Oliver Bennett hade dock träffat en banflagga och straffades med tidstillägg, vilket gjorde att RXR ändå kvalade in till finalen.

– Jag och Mikaela försökte tillsammans med våra mekaniker klura ut vad vi kunde göra bättre.

I helgens sista race, med fem bilar på startlinjen, började Rosberg X Racing med Åhlin-Kottulinsky vid ratten. Hon gjorde sitt jobb väl mot rutinerade herrarna Carlos Sainz och Sébastien Loeb, bemästrade en rejäl smäll bakifrån av Tanner Foust och lämnade över till Johan med tolv sekunder att hämta in.

– Mikaela gjorde ett riktigt bra jobb och höll bra tempo i dammet bakom rutinerade Sainz och Loeb, berömmer Johan.

Kristoffersson sparade inte på krutet när han tog över. Med hjälp av hyper drive-systemet tog han sig förbi Christina Gutiérrez i X44-teamet.

– Jag var närmare än jag först trodde så jag bestämde mig för att ge det en chans. Det blev lite tvåhjulskörning förbi Christina, men det gick.

Återstod att hitta en väg förbi även Laia Sanz i Acciona Sainz XE Team.

Dags för ett stycke kristofferssonsk magi!

– Det var tufft i 160 km/h uppför backen, utan sikt bakom Laia.

Efter krönet och nedför sanddynerna laddade Johan mer än normalt, tog sig förbi, men tvingades också av den höga farten ta en lång omväg ut i terräng som inte hade använts för bilkörning tidigare under tävlingen.

– Jag bromsade otroligt sent och hittade en del linjer som jag inte trodde fanns.

Kristoffersson lyckades manövrera sig upp till huvudspåret igen – i ledning! Därifrån kontrollerade han hem segern, efter en urladdning av sällan skådat slag. Till och med den normalt sett så lugne värmlänningen var rejält uppe i varv.

– Det är inte ofta jag får så mycket adrenalin av att köra racerbil, men det var länge sedan jag hade en sån här rush.

– Episkt! Han är en maskin, konstaterar lagkamraten Mikaela Åhlin-Kottulinsky, överlycklig över sin första seger i Extreme E-mästerskapet.

Eftersom Johan med sin våldsamma satsning också tog hem den sträcka som kallas Continental Traction Challenge så blev det fem extra poäng och maximala 30 poäng med hem från första tävlingshelgen. Tolv poängs ledning i mästerskapet därmed, före Acciona Sainz.

Extreme E fortsätter med Island X Prix på italienska ön Sardinien i början av maj.

Fot: Alastair Staley / LAT Images, Extreme E