Historisk seger för Kristoffersson

Historia skrevs i norska Hell när Johan Kristoffersson tog hem den första VM-deltävlingen någonsin med elbilar i klassen RX1e.

– Otroligt kul att vinna och extra roligt att vi är två som står på pallen, säger Johan.

Volkswagen Dealerteam BAUHAUS kunde nämligen också glädja sig åt en tredjeplats för Ole Christian Veiby och ledning i teammästerskapet.

Det var en lättad teamchef som pustade ut efter en oerhört intensiv period fram till premiären:

– Otroligt bra! Det är ganska lätt att dedikera den här segern till alla som varit delaktiga och gjort det möjligt för oss att komma hit. Ofattbart mycket jobb har lagts ner, summerar Tommy Kristoffersson.

Det blev en premiärhelg där förare och team fick känna sig fram med de nya bilarna. Johan Kristoffersson visade att utvecklingen går snabbt framåt när han satte helgens snabbaste tid i tredje kvalomgången, även EuroRX-bilarna inräknade. Kristofferssons snabba avslutning innebar seger totalt i kvalet.

I efterföljande progression race var det Kristoffersson från start till mål, vilket innebar pole position i semifinalen. Där blev det problematiskt när den fyrfaldige världsmästaren blev stående på startplattan någon sekund extra. Någonting krånglade med launch-knappen som teamet inte hade makt att styra över.

– Jag fick någon error i displayen, vet inte vad som hände, säger Kristoffersson.

Jakten på en finalplats tog sin början från sista plats. Första hindret, Rene Münnich, blev stående. Därefter återstod teamkompisarna Ole Christian Veiby och Gustav Bergström. Med hjälp av sitt jokervarv tog sig Kristoffersson förbi Bergström, men fick sedan nöja sig med andraplats bakom norrmannen.

Veiby startade således från pole position i finalen med Niclas Grönholm utanför och Kristoffersson i tredje spåret.

Ner mot första kurvan gled Veiby ut något, vilket rutinerade Kristoffersson utnyttjade genom att smita på insidan med sin Volkswagen RX1e.

– Johan är smart och rutinerad och förstod att den möjligheten kunde uppstå. Det var ett av de tänkbara scenarion vi hade före finalen, kommenterar Tommy Kristoffersson.

– Jag såg att Niclas satte tryck på Ole Christian som jag visste inte skulle släppa där och då var det bara för mig att prova på innern.

Timmy Hansen kom ut som tvåa och Veiby trea. Den ställningen stod sig ända till mållinjen och därmed en historisk första seger i elbils-VM för rallycrossportens mest framgångsrike förare någonsin.

– Väldigt glädjande för hela teamet. Det är verkligen omänskligt mycket jobb som grabbarna i verkstaden har lagt ner de senaste veckorna.

Tommy Kristoffersson kunde konstatera att tävlingen avslutades helt logiskt.

– De två snabbaste förarna under helgen stod till sist överst på pallen.

Efter en helg med en del upp och ner avslutade Ole Christian Veiby storstilat med att ta hem den tredje pallplatsen.

– Klart att när man står i pole position så drömmer man om att vinna, men det blev lite trångt i första kurvan. Ändå härligt att göra det så bra och få kliva upp på pallen här på hemmaplan.

Första- och tredjeplatsen gör att Volkswagen Dealerteam BAUHAUS leder teammästerskapet efter första deltävlingen på 33 poäng, mot 25 för Hansen WorldRX Team.

– Väldigt bra att Ole också tog sig upp på pallen, viktigt för teammästerskapet, berömmer Tommy Kristoffersson.

– Hade någon sagt före helgen att vi skulle sluta etta och trea så hade jag tagit det alla dagar i veckan, säger Veiby.

Stallchefen var också nöjd med tredje föraren, Gustav Bergström som slutade sexa, precis utanför finalfältet.

– Klart han är besviken att han inte fick köra finalen, men jag är jättenöjd med Gustav, bra varvtider och sektortider. Det finns potential.

Bergström själv var ändå lite nedstämd.

– Jag kommer närmare och närmare, men synd att man inte tog sig till final. Den chansen försvann väl egentligen redan under lördagen.

I första kvalomgången fick Bergström en tryckare bakifrån och körde därför in i Niclas Grönholm, vilket gjorde att hela fronten trycktes in under hjulen. Det blev som pulkaåkning ut från banan.

– Jag kommer tillbaka starkare till Lettland, lovar Bergström.

I RX2e gick det också bra för den fjärde KMS-föraren Nils Andersson. Efter en trevande lördag skruvade han upp tempot och körde till sist i mål som tvåa bakom Viktor Vranckx. Andersson ligger också tvåa totalt i mästerskapet med 32 poäng, mot 40 för Vranckx.