Rallycross

15-årige Einars häftiga resa

Han började säsongen vid sopkvasten, men avslutade som däckansvarig på världsmästaren Johan Kristofferssons bil. 15-årige Einar Fribergs kometkarriär i depån är som en saga.

– När jag hörde Tommy läsa upp mitt namn som ordinarie teammedlem fick jag rysningar, säger tonåringen som etablerat sig i världens bästa rallycrossteam.

Att Einar Friberg skulle hamna i motorsportens värld var nästan oundvikligt. Arvet förpliktar! Pappa Erik har skruvat på Per Eklunds bilar, farfar Ove “Findus” Friberg var bilförsäljare och rallyförare medan farmors far var den legendariske “Sulviks-Einar”, allkonstnär som konstruerade egna fordon.

– Det är ju efter honom jag har fått mitt namn, påpekar Einar.

 Photo: KMS

När unge Friberg gick i sexan var det dags att skaffa prao-plats. Några kilometer från hemmet i Jössefors låg Kristofferssons Motorsports verkstad. Tommy Kristoffersson fick besök av en energisk kille.

– Han åkte permobil hit, säger Tommy med ett skratt, och han visade sig vara riktigt arbetsvillig.

– Jag fick bland annat tvätta Johans STCC-bil. Därefter kom jag tillbaka och jobbade på höstlovet och sedan varenda sommarlov. Jag har verkligen pysslat med allt, säger Einar.

När Volkswagen Dealerteam BAUHAUS skulle till att inleda det historiska rallycrossåret 2022, med tre nybyggda elbilar av märket Volkswagen RX1e i stallet, så var Friberg förstås riktigt sugen på att få hänga med ut på äventyr.

Efter att ha visat framfötterna på försäsongstävlingarna i Höljes och Strängnäs fick Einar hänga med till testet i Höljes, nu med däckhantering som uppgift.

– Därefter skulle vi ju direkt till Hell och jag blev däckchef på Johans bil.

Den numera femfaldige världsmästaren Johan Kristoffersson hade med stor säkerhet den yngste däckansvarige i VM-depån.

– Men det har inte märkts att han är det, säger Johan. Det har funkat jättebra. Jag känner igen mig lite i Einar. Jag var ungefär i hans ålder när jag själv började jobba i teamet.

– Det är egentligen inte så konstigt att han har jobbat sig upp så snabbt. Han är hela tiden på plats och vill framåt, hänger över axeln på de mer rutinerade mekanikerna för att lära sig mer. Då faller det sig naturligt att man går vidare till mer avancerade arbetsuppgifter.

Men lite överraskad förefaller tonåringen själv.

– Riktigt sjukt, konstaterar Einar, som inte lämnade något åt slumpen under sitt första stora uppdrag.

– Jag la ner precis allt jobb jag kunde, skrev upp alla tider, försökte hålla koll på vädret, kollade temperatur på däcken och pratade med Johan om hur han ville prioritera.

Uppdraget skötte han prickfritt och för Johan började säsongen med seger – succé direkt.

Inför nästa tävling i Riga klev Einar sin vana trogen in till Tommy för att fråga om han kunde få följa med dit också.

– Då sa han, “du är klar för att vara med hela säsongen”.

Någon tvekan från stallchefen fanns inte i det läget.

– Einar är fantastisk. Han är först här på morgonen och sist härifrån på kvällen. Han har börjat allra längst ner på stegen och jobbat sig uppåt. Sina 15 år till trots har han blivit en väldigt naturlig del i vårt team och är helt accepterad av alla de andra.

Men hallå, en 15-åring går väl i skolan? Jo, det gör han – också. Det är inte bara i verkstaden han gör snabba framsteg. I skolan var han tidigt så duktig att han fick hoppa över årskurs fyra. Därför är han nu redan inne på sitt första gymnasieår, ett år yngre än de flesta klasskompisarna på fordon och transport-utbildningen på Södra Viken i Sunne. Det har blivit många ledighetsansökningar under första terminen.

– Jag har haft bra samtal med rektor Monica Olofson och måste särskilt tacka henne för all ledighet. Jag går ju transport och när vi skulle till Belgien så hade jag praktik. Det passade perfekt att åka med i lastbil neråt och lära sig allt om fraktregler, körtider, biljetter och annat.

Och i det minst sagt internationella teamet – 11 nationaliteter! – får han öva mycket på språk.

– Jag pratar väl engelska åtminstone 80 procent av tiden under tävlingshelgerna. Det jag missar i övrigt i skolan får jag ta igen, men det är lätt värt det.

En annan uppoffring har varit att ge upp den egna aktiva karriären. Einar har två SM-brons i crosskart, men nu är det färdigåkt.

– Tråkigt, men ändå ett enkelt beslut för att få uppleva allt det här.

Många resor har inneburit en hel del eget ansvar. Från Spanien fick han ta sig hem på egen hand, en äventyrlig färd.

– Först hamnade jag på fel terminal. Den andra låg fyra kilometer bort, så jag fick hoppa på en buss dit.

Sedan blev det byte av gate som kom upp alldeles för sent. Einar lyckades med knapp marginal hamna på rätt flyg och ta sig till Gardermoen, till lättnad för honom själv och mamma Annelen där hemma.

– Det är tur att mamma och pappa aldrig har “drölat” med mig, utan jag är uppfostrad att klara mig själv.

Teamchefen Kristoffersson är tacksam för det och Friberg behandlas inte med silkesvantar i teamet heller.

– Han är klart yngst i hela depån, men det är ingen som märker det. Hos oss är han som vem som helst av mekarna.

Energi har Einar alltid varit full av och alla möjliga idrotter har han provat på. Numera kanaliseras mycket av energin till jobbet, men den räcker till fritiden också, lika noggrann och ambitiös där. Han har ett rykte om sig att hålla A-traktor-Mercedesen väldigt ren.

– Jo, det är noga med det, men jag älskar att tvätta bilar, säger Einar, som också har en passion för dansbandsmusik.

– På sena kvällar eller nätter när de andra mekanikerna har lagt sig, och jag inte är i vägen, brukar jag foliera stötfångare. Då åker alltid dansband på. Alla i teamet vet att jag älskar dansband. På hotellet i Spanien ville de att jag skulle snacka till mig så att jag fick bestämma musiken i lobbyn.

Sagt och gjort. Einar fixade så att den spanska hotellmiljön förgylldes med Lasse Stefanz och Grönwalls.

– Har även Grönwalls på solluckan på mercan, avslutar teamets yngste profil, Einar Friberg.

Räkna med att han dyker upp i fler depåer framöver!

 Photo: KMS